Yazar "Kartal, Tezcan" için listeleme
-
Developing pedagogical content knowledge in preservice science teachers through microteaching lesson study
Kartal, Tezcan; Ozturk, Nurhan; Ekici, Gulay (ELSEVIER SCIENCE BV, 2012)The focal point of this study is to investigate the development of pedagogical content knowledge through focusing on the problems that preservice science teachers run through in "Heat and Temperature" subject of the science ... -
The effect of computer-assisted instruction on students' achievement in science education
Seker, Renan; Kartal, Tezcan (MEHMET TEKEREK, 2017)In this study, the effect of traditional and computer-assisted instructon (CAI) methods on 7th grade middle school students' achievement in the topic of "Journey to the Interior Structure of the Matter" was examined. ... -
Evaluating science teachers’ views about dimensions of teaching programme according to their levels of self- efficacy beliefs
Bu çalışmanın amacı; fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerine göre fen ve teknoloji dersi öğretim programının boyutları hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Öğretmenlerin, ... -
Examining Strategies Used by Pre-service Science Teachers in Stoichiometry Problems in Terms of Proportional Reasoning
Kartal, Tezcan; Kartal, Busra (CUKUROVA UNIV, 2019)Stoichiometry problems are one of the best examples of problem solving in chemistry education. Proportional reasoning supports correct answers in stoichiometry problems. It is needed to examine how these problems are solved ... -
The exploration of the attitudes of the science teacher candidates towards teaching profession
Kartal, Tezcan; Kaya, Volkan Hasan; Ozturk, Nurhan; Ekici, Gulay (ELSEVIER SCIENCE BV, 2012)The purpose of this study is to determine prospective science teachers' attitudes towards teaching professiion in terms of different variables. This research was designed as a descriptive study. Participants in the study ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mesleki Tutumlarının Gelişiminde Mikro Öğretimin Etkisi
Kartal, Tezcan; Yamak, Havva; Kavak, Nusret (2017)Tutum bireylerin davranışları üzerinde etkili olan önemli bir faktördür. Bu çerçevede, öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarının da sınıf ortamındaki davranışlarını etkileyeceği söylenebilir. Sınıf içi mesleki ... -
Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri
Kartal, Tezcan; Taşdemir, Adem (2012)Bu çalışma, fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yüklediği anlamları betimlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında, ... -
Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi gelişiminde mikro öğretimin etkisi
Dilek, İrem (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2019)Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve inanç gelişimlerini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin birlikte kullanıldığı ardışık sıralı ... -
Fen bilimleri öğretmenlerinin madde ve ısı konusundaki pedagojik alan bilgilerinin araştırılması
Yerli, Fatıma Gül (Ahi Evran Üniversitesi, 2016)Bu çalışmanın amacı, mesleki deneyimleri birbirlerinden farklı olan fen bilimleri öğretmenlerinin madde ve ısı ünitesindeki pedagojik alan bilgilerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ... -
İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi
Kartal, Tezcan (2012)Bu çalışma fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma betimsel araştırma niteliğinde olup tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışma grubu, amaçsal örnekleme yöntemlerinden ... -
Mikro Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan
Kartal, Tezcan; Yamak, Havva; Kavak, Nusret (2017)Bu çalışmada öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusuna ilişkin PAB'ları Park (2005) tarafından geliştirilen "Hexagon Modeli" çerçevesinde incelenmiştir. Bu çerçevede fen bilgisi öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık ... -
Misconceptions of science teacher candidates about heat and temperature
Kartal, Tezcan; Ozturk, Nurhan; Yalvac, H. Gamze (ELSEVIER SCIENCE BV, 2011)In this study, the misconceptions that the students have about heat and temperature and the reasons behind it have been focused. Members of study group include 60 second grade students of the Faculty of Education of Ahi ... -
Out-of-the-school learning environments in values education: science centres and museums
Tasdemir, Adem; Kus, Zafer; Kartal, Tezcan (ELSEVIER SCIENCE BV, 2012)This study focuses on the importance of using out-of the school learning environments in values education. A case study, one of the qualitative research designs, was employed in this study. A group of 55 students was formed ... -
Öğretmen adaylarının epistemolojik ve fen öğretimi yeterlik inançları açısından teknoloji kabullerinin incelenmesi
Kızıltepe, İbrahim Serdar (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2020)Okullarda teknolojiye sahip olma girişimi, öğrencilerin eğitim düzeyini zenginleştirmeye yardımcı olabilir. Teknoloji öğretmenlere öğretim görevlerinde de yardımcı olur. Bununla birlikte, teknoloji öğretmenler tarafından ... -
Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin fen öğretimi yeterlik inançları ve karşılaşılan engeller açısından incelenmesi
Yılmaz, Süleyman (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2021)Bilim ve teknolojide ön sıralarda yer almak isteyen ülkeler, bilimsel bilgiyi sorgulayan keşfeden bireylere ihtiyaç duymaktadır. Bu nedenle fen öğretimi ve öğrenimi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada fen ve sınıf öğretmeni ... -
Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi
Kartal, Tezcan; Afacan, Özlem (2012)Çalışma, pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma betimsel araştırma niteliğinde olup tarama modelinde yürütülmüştür. Bu çalışmada ... -
Preservice Science Teachers' Belief Systems about Teaching a Socioscientific Issue
Kılınç, Ahmet; Afacan, Özlem; Polat, Dilber; Demirci, Pınar Güler; Yıldıtım, Kasım; Demiral, Ümit; Eroglu, Baris; Kartal, Tezcan; Sonmez, Arzu; Iserı, Busra; Gorgulu, Ozkan (2014)We investigated the belief system of Turkish preservice science teachers (PSTs) about teaching a socioscientific issue (GM Foods) using a belief system model. This model includes three belief pools: content beliefs (CBs), ... -
Preservice Science Teachers' Efficacy Regarding a Socioscientific Issue: A Belief System Approach
Kilinc, Ahmet; Kartal, Tezcan; Eroglu, Baris; Demiral, Umit; Afacan, Ozlem; Polat, Dilber; Guler, Mutlu P. Demirci (SPRINGER, 2013)The aim of the present study was to understand the nature of teaching efficacy beliefs related to a socioscientific issue (SSI). We investigated Turkish preservice science teachers' teaching efficacy beliefs about genetically ... -
Resistance to dialogic discourse in SSI teaching: The effects of an argumentation-based workshop, teaching practicum, and induction on a preservice science teacher
Kilinc, Ahmet; Demiral, Umit; Kartal, Tezcan (WILEY, 2017)Teaching socioscientific issues (SSI) necessitates dialogic discourse activities. However, a majority of science teachers prefer monologic discourse in SSI contexts. In addition, some of these teachers are resistant to ... -
School Students' Conceptions about Biodiversity Loss: Definitions, Reasons, Results and Solutions
Kilinc, Ahmet; Yesiltas, Namik Kemal; Kartal, Tezcan; Demiral, Umit; Eroglu, Baris (SPRINGER, 2013)Environmental degradation stemming from anthropocentric causes threatens the biodiversity more than ever before, leading scholars to warn governments about the impending consequences of biodiversity loss (BL). At this ...