Browsing by Author "Arıcan, Muhammet"
Now showing items 1-13 of 13
-
The development and application of an interview structure on determining preservice mathematics teachers' competence in proportional reasoning
Arıcan, Muhammet (SPRINGER, MAY 2021)Determining preservice teachers' competence in proportional reasoning is a very complex task, and existing research methods do not provide effective tools in doing that. This study describes an interview structure and ... -
A Diagnostic Comparison of Turkish and Korean Students' Mathematics Performances on the TIMSS 2011 Assessment
Şen, Sedat; Arıcan, Muhammet (2015)Bu çalışmanın amacı büyük ölçekli bir sınavın tanılayıcı değerlendirme yaklaşımlarından biriyle analiz edilmesidir. Bazı araştırmacılar büyük ölçekli sınavların (örn: TIMSS) kullanışlılığını sorguluyor olsa da katılımcı ... -
Facilitating the development of Preservice teachers' proportional reasoning in geometric similarity problems using augmented reality activities
Arıcan, Muhammet; Özçakır, Bilal (Springer, 2020)The literature reports preservice teachers' overuse of proportionality when solving geometric similarity problems with nonproportional relationships. Changing this type of error is reported as difficult even after applying ... -
Geliştirilen matematik ağırlıklı STEM modülünün uygulama sürecinin yedinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerilerinin gelişimine etkisi
Sivri, Yunus Emre (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2022)Araştırmada geliştirilen matematik ağırlıklı STEM modülünün (MA–STEM–M) uygulama sürecinin yedinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. MA–STEM–M, 2021–2022 ... -
Investigating Preservice Mathematics Teachers’ Definitions, Formulas, and Graphs of Directly and Inversely Proportional Relationships
Arıcan, Muhammet; Kıymaz, Yasemin (University of Montana - ScholarWorks, 2022)This study investigates 48 preservice middle school teachers’ formal textbook definitions, formulas, and graphs of the directly and inversely proportional relationships. The connections among these three types of representations ... -
Investigating Preservice Middle School Mathematics Teachers’ Competencies in Statistics and Probability in Terms of Various Variables
Kuzu, Okan; Arıcan, Muhammet (Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2020)In this study, probabilities of preservice middle school mathematics teachers' possession of four fundamental cognitive skills required for learning and teaching statistics and probability topics were examined by using the ... -
Investigating the effects of peer instruction on preservice mathematics teachers' achievements in statistics and probability
Olpak, Yusuf Ziya; Baltacı, Serdal; Arıcan, Muhammet (SPRINGER, 2018)This study investigated the effects of two different accountability scoring mechanisms (ASMs), which were used during the peer instruction (PI) process, on preservice middle school mathematics teachers' (PSTs) achievements ... -
İlköğretim matematik öğretmen adaylarının dikdörtgenlerin alanlarının ölçümünde orantısal akıl yürütme bilgi kaynaklarını kullanma becerileri
Güneş, Merve (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2022)Bu çalışma, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının dikdörtgenlerin alanlarını nasıl anlamlandırdıklarını ve dikdörtgenlerin alanlarını hesaplamayı gerektiren problemlerde orantısal akıl yürütme becerilerini nasıl ... -
İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının orantısal akıl yürütme yeterliklerinin log-lineer bilişsel tanı modeli ile incelenmesi
Kaya, Talat (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2023)Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının orantısal akıl yürütme yeterliklerinin log-lineer bilişsel tanı modeli ile incelenmesidir. Çalışmada ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, ... -
Matematik ağırlıklı bir STEM modülünün geliştirilmesi ve modüle yönelik görüşlerin değerlendirilmesi
Bilir, Esra Yılmaz (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2021)STEM eğitimi yaklaşımının önemi nedeniyle uygulanması ve geliştirilmesine yönelik adımlar atılmaktadır. Bu nedenle, STEM eğitimi yaklaşımına yönelik nitelikli programların hazırlanması eğitimciler için çok önemlidir. ... -
Oran-orantı konusunun çoklu temsiller kullanılarak öğretilmesinin yedinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi
Üçgül, Neslihan (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2022)Bu çalışmanın amacı çoklu temsillerle planlanan bir öğretimin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerisinin gelişimine etkisini incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim ... -
Sekizinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütmeleri ve Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Çetin, Şemsi Güneş (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2022)Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme ve Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın içeriği ve amacına uygun olarak nicel araştırma yöntemlerinden ... -
Turkish-addressed social sciences citation index articles: What does the big picture tell us?
Olpak, Yusuf Ziya; Arıcan, Muhammet (Elsevier Ltd, 2021)This study investigates articles in the SSCI written in the English language and published in the ‘Education & Educational Research’ area between 1980 and 2019. In the study, bibliometric methods were used to detect the ...