Demokratik Değerlerin Eğitiminde Yöntem ve Zamanlama
Abstract
Değerler, insanın çevresindeki durumları tanıma ve anlamada kullandığı temel ölçütlerdir. İnsan değer üreten tek varlıktır. Değerlerin önemli bir özelliği, doğuştan bireyle birlikte gelmeyip yaşanılarak ve öğrenilerek kazanılmasıdır. Bu nedenle değerlerin edinimi başlı başına bir eğitim sorunudur. Bu çalışma, değer eğitiminde izlenecek yöntemler ve ne zaman başlaması gerektiği ile ilgili bazı belirlemeler yapmak amacıyla yapılmıştır. Değerler, öğretim yöntemleri ve insanların gelişim özellikleri konularında yazılmış eserler incelenmiş ve bu üç ayrı çalışma alanı bütünleştirilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonunda, bireyin gelişim süreci ve değerlerin özellikleri birlikte ele alındığında, değerler eğitiminde ilk çocukluk döneminin en kritik dönem olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, değerlerin yaşadığı eğitim ortamı, hedef değerlerle donanık eğitimciler ve değerleri görme ve yaşama fırsatı veren öğretim yöntemleri, değerler eğitiminin başarılı olabilmesi için ön şartlardır. Ayrıca bireyin öğrenme hızına uygunluk, kişisel güdülerinden hareket etme, pekiştireç kullanma, dönüt ve düzeltmelerde bulunma, değerler eğitiminin hedeflerine ulaşmasında belirgin etkiye sahiptir. Values are one of the scales that is used to understand and evaluate in the circumstance of individuals. The human being is the unique creature that produces value. One of the important characters of value that it is not acquired from birth but by learning. So, gaining value is the only matter of education. This study was done to find out what are the methods for value education and to clearify initial time. The literature related with value , teaching methods and characteristics of human development were searched and these three study fields were integrated with. In the end of study, it was determined that regarding individual development process and the specifications of values, the most critical period is childhood in values education. Also, there are some pre-conditions for education of values to be successful which are the circumstances, instructors who are qualified with values, recognizing the values and methods in the classroom. Moreover, individual development of students, learning speed, motivation, reinforcement, feed-back and corrections have a great influence to reach educational goals.