Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri
Abstract
Bu araştırmada, Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü (Kırşehir RAM) bünyesinde gerçekleştirilen zeka testleri sonuçlarının öğrencilerin cinsiyetleri, anne-baba eğitim durumları, anne-baba mesleği, anne-babanın akrabalık durumu, yerleşim yerleri açısından nitelikleri araş tırılmıştır. Araştırma kapsamına 2000- 2005 yılları arasında Kırşehir RAM’a müracaat eden 623 öğrenci alınmıştır. Öğ rencilerin zekâ düzeyleri ve aile bilgileri Özel Eğitim Hizmetleri “Vaka Kayıt Dosyası” ve “Öğrenci Kişisel Dosyaları”ndan elde edilmiştir. Bu dosyalardaki bilgiler incelendiğinde öğrencilerin zeka düzeylerinin ölçülmesinde Stanfort-Binet ve WISC-R zeka ölçeklerinin uygulandığı görülmüştür. Verilerin değerlendirilmesi SPSS paket programı ile yapılmıştır. Tüm değişkenlerin istatistiksel analizinde yüzdelikler ve frekanslar kullanılmış tır. Araştırmada, anne-babanın eğitim düzeyi düştükçe çocukların zekâ düzeylerinde de bir düşüş olduğu, akraba evliliği sonucunda doğan bireylerin zihinsel engelli olarak doğma ihtimallerinin yüksek olduğu, ancak yaşanılan yerleşim yerinin, çocukların zihinsel engelli olmasına etkisinin anlamlı bir düzeyde faklılık oluşturmadığı görülmüş tür. This study is carried out at Private Training Department of Kirsehir Guidance and Research Center and the examined students‘ intelligence test results are researched according to the qualities of the individuals‘ sex, parents‘ training level, parents‘ profession, parents‘ relationship situation and their settlement environ. 623 individuals that applied o Kırsehir Guidance and Research Center between the years of 2000-2005 have been included into this study. Students‘ intelligence level and their family information have been gathered from Private Education Service “Incident Report File“ and “Personal Student File“. When both of these files were examined, it was seen that Stanfort-Binet and WISC-R intelligence scales were used to measure the students‘ intelligence level. The evaluations of data have been made by SPSS packet programme. Percentages and frequencies have been used at statistical analysis of all variables. In this study, it has been seen that as the parents‘ training level decrease, children‘s intelligence level decrease too, the possibility of being burned mental disabled is very high from the parents whom are relationships, but the settlement environ doesn‘t effect a meaningful result for the children being mental disables.