Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı
Abstract
Amaç: Çalışma, Atatürk Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin aileden ve arkadaştan algıladıkları sosyal destek ile benlik saygısı durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Bu çalışma, Atatürk Üniversitesi’nde son sınıf öğrencisi olarak öğrenim gören 3522 öğrenci üzerinde tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Örneklem büyüklüğü 1251 olarak hesaplanmıştır. Bu sayı tabakalı rasgele örneklem yön- temi uygulanarak, öğrenci mevcuduna göre fakültelere ve sınıf tabakalarına orantılanmış ve her sınıftan görüşülecek öğrenci sayısı bulunmuştur. Öğrencilerden 41’i vakitsizlik nedeniyle çalışmaya katılmak istememiş, gönüllü olarak çalışmaya katılan 1210 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini içeren soru formu, aile ve arkadaştan algılanan sosyal destek ölçekleri ve benlik saygısı ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin aileden algılanan sosyal destek puan ortalamaları 13.51±4.91, arkadaştan algılanan sosyal destek puan ortalamaları 14.40±4.56; benlik saygısı puan ortalamaları ise 69.93±15.82 olduğu belirlenmiştir. Sosyal destek ve benlik saygısının ailenin ekonomik durumu, ebeveynlerin eğitim seviyeleri, ebeveynlerin hayatta olması ve öğrencinin ikamet ettiği yer gibi değişkenlerden etkilendiği saptanmıştır. Sonuç: Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek puanları ile benlik saygısı puanları arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla bu ilişki, aileden uzakta, vaktinin çoğunu arkadaşları ile geçiren üniversite öğrencileri için önemli bir sonuçtur. Purpose: This study was carried out to determine the perceived social support for friends and family and self esteem of the final grade students. Method: This study was carried out as descriptive design on the university final grade students. The sampling size was calculated as 1251. The number of the students in each faculty and proportioned to the classroom layers using the layered random sampling method, and the number of the students to be interviewed in each classroom were decided. Among them 41 were unwilling to participate in the study because of time shortage and the study was carried out with 1210 of the volenter students. In collection of the data, question form containing informative features of the students, the Perceived Social Support Scales and Self Esteem Scale were used. Results:It was determined that the average scores of the Perceived Social Support Scale for family was 13.51±4.91, for friend was 14.40±4.56, Self Esteem Scale was 69.93±15.82. It was found that the social support and self esteem were be affected of the economic levels of family, educational levels of parents, vital status of parents and student’s place of residence. Conclusion: In this study it was determined that there was a relationship between the perceived social support for friends and self esteem. Consequently this relationship is a inevitable result for the final grade students who are spend time with their friends more than their families