Sınıf Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına İlişkin Bir Durum Çalışması
Özet
Bu araştırma ilköğretim sınıf öğretmenlerinin araç ve gereç kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik betimsel bir durum saptaması niteliğindedir. Araştırma nitel bir araştırma olup, veri toplama tekniklerinden odak grup görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırma 2006-2007 öğretim yılının güz yarıyılında Kırşehir ili merkezine bağlı bir ilköğretim okulunda yapılmıştır. Çalışma gurubunu toplam 10 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Görüşmeler sırasında ses kayıt cihazı ve video-kamera kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ve NVivo programı kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak çalışmaya katılan sınıf öğretmenleri; etkili eğitim-öğretim için sınıf ortamında değişik aktiviteler yaptıklarını, derste öğrencilere çoklu öğrenme ortamları oluşturmak için araç-gereç kullanmaya dikkat ettiklerini, araç-gereç kullanımında birçok problemle karşılaştıklarını, uygulamaya konulan yeni programın sınıflarda araç-gereç kullanımını artırdığını fakat programla ilgili yeterli hazırlığın olmayışından kaynaklanan bazı olumsuzlukların da ortaya çıktığını, okulda kendilerinin de araç-gereçler geliştirdiklerini, araç-gereç kullanımı konusunda genel olarak kendilerini yeterli hissettiklerini, geleceğe yönelik araç gereç kullanımı konusundaki beklentilerinin olumlu olduğunu ancak bununla birlikte araç-gereç kullanımındaki olumsuzlukların da artacağını ifade etmişlerdir. This research has the nature of a descriptive case study aiming to clarify the opinions of primary education classroom teachers about the use of materials and tools in the lessons. It is a qualitative research benefiting from focus group interview method which is one of the efficient data collection techniques. “Semi-Structured Interview Form has been used as data compilation tool. Research has been conducted in autumn term of 2006-2007 education year, in a primary school in Kirsehir province. Working group is composed of ten classroom teachers. Voice recorders and video cameras have been used in interviews. Data compiled through research have been analyzed by content analysis method and NVivo program. Consequently classroom teachers, who have been interviewed, have stated that they carry out various activities for an efficient and effective education and teaching; they use different materials in lesson in order to create a multi-learning setting for students; they are faced with many problems in terms of material use; the newly adopted education program requires more material use, however, due to the lack of sufficient preparation for the program this has not been possible; they also develop materials at school; they generally feel sufficient and successful in terms of material use; they are optimistic about material use in education in the future, however, they also think that the negative aspects of insufficient material will create problems in the future.