On Birinci Sınıf Öğrencilerinin Radyan Ve Derece Kavramları İle Sinüs Ve Kosinüs Fonksiyonları Hakkındaki Temel Bilgilerinin İncelenmesi
Citation
Pakel, Aydın. On Birinci Sınıf Öğrencilerinin Radyan Ve Derece Kavramları İle Sinüs Ve Kosinüs Fonksiyonları Hakkındaki Temel Bilgilerinin İncelenmesi( Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024).Abstract
Trigonometri konusu, Millî Eğitim Bakanlığı’nın en son yayınladığı 2018 müfredatına
göre ortaöğretim kurumlarında 11. sınıf ve 12. sınıf düzeylerinde öğretilmektedir.
Trigonometri, matematik dersinde temel teşkil eden konulardan biridir ve önemli bir yere
sahiptir. Bu konuyu anlamak için, temel kavramların iyi öğrenilmesi gerekmektedir. Bu
nedenle, bu araştırmada ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin radyan ve derece kavramları ile
sinüs ve kosinüs fonksiyonları hakkındaki temel bilgileri incelenmiştir. Araştırmanın
katılımcılarını, Orta Anadolu’da bulunan bir ilimizin ilçesindeki iki farklı lise türünden toplam
85 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin trigonometrik kavramlara yönelik tanımlamalarını
incelemek için, nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseni (basic qualitative
research) kullanılmıştır. Verileri toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan ve uzman
görüşü alınan yedi soruluk bir açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Bu formda, derece ve radyan
kavramı tanımları, aralarındaki ilişkiye yönelik sorular, sinüs ve kosinüs fonksiyonlarının
tanımları ve bu fonksiyonlara yönelik temel sorular yer almaktadır. Araştırmada, öğrencilerin
derece ve radyan tanımlarını tam olarak doğru tanımlayamadıkları belirlenmiştir. Derece
sembolüne yeterince dikkat etmedikleri hatta neredeyse hiç kullanmadıkları için, radyan açı
değerleriyle verilen sorularda açı ölçü birimlerini derece olarak kabul ettikleri ve bu şekilde
işlem yaptıkları gözlemlenmiştir. Öğrenciler, bir radyanı 1800 olarak algılamışlardır. Radyanı
π ile özdeşleştirip, 1 radyanı 1π'ye eşit olarak düşünmüşlerdir. Bir radyanın yaklaşık olarak
57.20'ye denk geldiğini bilmedikleri görülmüştür. Radyan ile ilgili kavramsal sorularda sorun
yaşadıkları belirlenmiştir. Radyan hakkında zayıf imajlar, öğrencilerin kavram yanılgılarının
da sebepleri olmuştur. Sinüs ve kosinüs fonksiyonlarının yaklaşık değerlerini tam olarak
bulamadıkları ve bu konuda sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sorunun, açı
indirgenmesinde zorlandıkları, bilindik açı ölçülerinin değerlerini belirleyememesi ve daha
önce benzer soruların çözülmemiş olması gibi faktörlerin etkili olduğu düşünülmektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [633]