6. sınıf Sosyal Bilgiler Programında doğrudan kazandırılacak değerlerin öğrenciler tarafından bilişsel öğrenilmişlik düzeyleri
Özet
Bu araştırma 6. sınıf Sosyal Bilgiler Programında doğrudan kazandırılacak değerlerin (yardımseverlik, sorumluluk, bilimsellik, çalışkanlık, hak ve özgürlüklere saygı doğal çevreye duyarlılık ve tarihsel mirasa duyarlılık) öğrenciler tarafından bilişsel öğrenilmişlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Kırşehir il merkezinde öğrenim gören 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2012-2013 eğitim-öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören 600 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir araştırma niteliği taşımaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan başarı testi kullanılmıştır ve bu test 6. sınıfta öğrenim gören 600 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ile t-testi, One-Way ANOVA, Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 6. Sınıf öğrencilerinin doğrudan kazandırılacak değerlere yönelik bilgi düzeylerinin %51.17'sinin yüksek, %37.17'sinin orta ve %11.67'sinin de düşük derecede olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte doğrudan kazandırılacak değerlere yönelik bilgi düzeyleri cinsiyete, okulun başarı düzeyine, öğrencilerin geçen yılki sosyal bilgiler dersi karne notuna, anne eğitim düzeyine, baba eğitim düzeyine, babanın mesleğine, annenin mesleğine, ailenin aylık gelirine, oturduğu evin mülkiyet durumuna göre değişirken; babanın düzenli bir işte çalışma durumuna, öğrencinin kendine ait odasının bulunmasına, kardeş sayısına, kardeşleri içerisinde büyüklük sırasına ve ailedeki birey sayısına göre değişmediği tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara dayanılarak 6. sınıf öğrencilerinin 6. sınıf Sosyal Bilgiler Programında doğrudan kazandırılacak değerleri bilişsel düzeyde daha iyi kavramaları için sosyal bilgiler uzmanlarının, okul idarecilerinin ve öğretmenlerin bu konuda bilinçlendirilmeleri ve ders kitaplarında bu değerlerin müfredat konularıyla eşleştirilmesi önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Programı, Değer, Bilişsel Düzey The study was carried out to determine the cognitive learning levels of values which will be gained explicitly (helpfulness, responsibility, scientific, diligence, respect to rights and freedom, awareness of physical world and historical heritage) in the 6th grade Social Studies Curriculum by the students. The 6th grade students studying in the city centre of Kırşehir form the population of the research. The sampling of the study was composed of 600 students in the 6th grade during 2012-2013 education year. The research is a descriptive study using survey model. Achievement test prepared by the researcher was used in the study and the test was implemented with the 600 students in the 6th grade. Frequency, percentages, arithmetic mean, standard deviation and t-test, One-Way ANOVA, Mann-Whitney U Test and Kruskal-Wallis H Test were used for data analysis. The findings of the research revealed that %51.17 of the 6th grade student knowledge levels towards the values which will be gained explicitly were high, %37.17 of them were medium and %11.67 of them were low. In addition, it was determined that while the knowledge levels towards the values changed depending on the gender, socioeconomic level of the school, students' previous year social studies course grades in the school report, mother's educational level, father's educational level, father's profession, mother's profession, family's monthly income and the house lived in by the owner or not, knowledge levels did not change depending on father's having a permanent job, student's having a room of his own, number of the siblings, birth order of the siblings and the number of family members. Based on the results obtained from the study, it was suggested that the awareness of social studies experts, school administration and teachers should be raised so that the 6th grade students in the 6th grade Social Studies curriculum could understand the values which are going to be gained explicitly better at cognitive levels and the values in the text books should be matched with the subjects in the curriculum. Key Words: Social Studies Curriculum, Value, Cognitive Level
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1zw6GvYMe-q3Hf6HR-3USxbnGMhALWz1In1quzu2Tmw_URS4yK4a05nhNUO8NQcshttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5580
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]