6.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik öğrenme stratejilerinin ve fen öğrenme becerilerinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Hatay ilinin İskenderun ilçesinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin öğrenme stratejileri ile fen öğrenme becerilerini ön-test son-test deneysel desenle incelemektir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında 6. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri "Kişisel Bilgi Formu" , "Öğrenme Stratejileri Ölçeği" , "Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği" ve "Çalışma Kâğıtları" kullanılarak toplanmıştır. Veriler toplandıktan sonra elde edilen nicel veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analiz ve yorumlama aşamalarında frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (x ?), standart sapma (Ss) hesaplanmış ve ikili değişkenler için t-testi, ikiden fazla değişkenler için Tek Yönlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) yapılmıştır. Gruplar arasında farkın anlamlı çıkması durumunda etki büyüklüğü değerlerine bakılmıştır. Gruplar arasında farkın büyüklüğünü istatistiki olarak hesaplamak için Cohen etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Verilerin analizine geçilmeden önce toplanan verilerin normallik değerleri incelenmiştir. Veri setinin normal dağılıma sahip olduğu; çarpıklık ve basıklık değerleri, mod, medyan ve aritmetik ortalama değerleri ve Kolmogrov-Smirnov testlerinden alınan değerlerle belirlenmiştir. Tek faktörlü ANCOVA analizinde varyansların homojenliğini test etmek için Levene testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda "Öğrenme Stratejileri" ölçeğinin geneline ve faktörlerine bakıldığında deney grubu öğrencilerinin ön-test ve son-test puanları arasında hem ortalama puanlarının arttığı hem de son-test puanları lehine istatistiki olarak anlamlı farkın olduğu görülürken, kontrol grubu öğrencilerinin ön-test ve son-test puanları arasında istatistiki olarak anlamlı farkın olmadığı görülmüştür. "Fen Öğrenme Becerisi" ölçeğinin geneli için, deney grubu öğrencilerinin ön-test son-test puanları karşılaştırıldığında ise son-test puanları lehine aritmetik ortalamanın artış gösterdiği ve istatistiki olarak anlamlı bir fark olduğu görülürken, kontrol grubu öğrencilerinin ön-test son-test sonuçları arasında istatistiki olarak anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Bu sonuca göre fen bilimleri dersinde, öğrenme stratejilerine ve fen öğrenme becerilerine daha fazla yer verilmesinin öğrencileri olumlu yönde etkileyeceği yorumu yapılabilir. The aim of this research is to examine the learning strategies and science learning skills of 6th grade secondary school students studying in a public school in the Iskenderun district of Hatay province with a pre-test post-test experimental design. The research was carried out with 6th grade students in the 2021-2022 academic year. Research data were collected using several instruments including "Personal Information Form", "Learning Strategies Scale", "Science Learning Skills Scale", and "Worksheets". The data were analyzed using the SPSS package program. In the analysis and interpretation stages of the data, frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x ?), and standard deviation (Sd) were calculated and t-test for binary variables and One-Way Analysis of Covariance (ANCOVA) was performed for more than two variables. When the difference between the groups was significant, the effect size values were checked. The Cohen effect size was used to calculate the size of the difference between the groups. Before the analysis of the data, the normality values of the collected data were examined. Normal distribution was determined with the values of skewness and kurtosis (1), mode, median, and arithmetic mean (2) and Kolmogrov-Smirnov tests (3). Levene's test was used to test the homogeneity of variances in the single-factor ANCOVA analysis. As a result of the research, when the overall and factors of the "Learning Strategies" scale are examined, it was seen that there was a statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group students, as well as a statistically significant difference in favor of the post-test scores. There was no statistically significant difference between test scores. For the overall "Science Learning Skills" scale, when the pre-test post-test scores of the experimental group students were compared, it was seen that the arithmetic mean increased in favor of the post-test scores and there was a statistically significant difference between the pre-test and post-test results of the control group students. It was seen that there was no statistically significant difference between the pre-test and post-test results of the control group students for "Science Learning Skills" scale. The results implied that giving more place to learning strategies and science learning skills in science lessons may affect students positively.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RsTBl6RWK25OBMIKtIgYYcwSWDMllWff-ARXn5pPF2cDHCisZoJzS-L9c4i5G2_Chttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5581
Collections
- Tez Koleksiyonu [643]