Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının fen bilgisi öğretmen adaylarının pedogojik gelişimine etkisi
Özet
Bu araştırmada üniversite seviyesinde ATBÖ yaklaşımına uygun olarak yürütülen Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları I dersinde verilen eğitimin öğretmen adaylarının sahip oldukları PAB'a etkisi araştırılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim öğretim yılında Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları I dersinde yapılan uygulamalar sonucunda elde edilen verilerin analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bu dersi okuyan dört sınıftan ikisi deney ikisi kontrol grubu olarak atanmış, dönem boyunca deney grubundaki öğrencilerle ATBÖ, kontrol grubundaki öğrencilere ise alışılagelmiş yöntemlerle deneyler yaptırılmıştır. Bu araştırma bu sürece katılan sınıflardan gönüllülük esasına göre seçilmiş 5 deney ve 5 kontrol grubundan olmak üzere toplam 10 öğrenci seçilmiş, dönem başında bu öğrencilerle ön görüşme yapılmış, uygulama sürecinde deney grubundaki öğrenciler ATBÖ raporu hazırlarken, kontrol grubundaki öğrenciler aynı konuya ait deney raporu sunmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak ATBÖ Raporu ile 10 adet açık uçlu sorudan oluşan ve araştırmacı tarafından geliştirilen PAB yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Mülakat formu geliştirilirken ATBÖ uygulamalarını etkileyeceği düşünülen PAB alt bileşenlerinden Öğretim Programı Bilgisi, Ölçme ve Değerlendirme, Öğretim Stratejilerini Kullanma ve Konu Öğretim Amacı Bilgisi olmak üzere 4 alt bileşen incelenmiştir. Uygulama sonunda yapılan görüşmede, ön görüşmede sorulan sorular tekrar sorularak görüşmeler ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Deney raporları, öğretmen adaylarının araştırma sorgulama becerilerini kazanma düzeylerini belirlemek amacıyla deney değerlendirme rubriği kullanılarak değerlendirilmiştir. Mülakatlardan alınan ses kayıtları deşifre edilerek betimsel analize tabii tutulmuş ve araştırma sonucunda ATBÖ uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının sahip oldukları PAB'ın alt bileşenleri bakımından kontrol grubundaki öğrencilerden daha ileri olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğretim, Pedagojik Alan Bilgisi, Fen Eğitimi. The aim of this study is to research the effect of education, in Science Course Laboratory Practices conducted according to Argumentation Based Science Learning, to the pedagogical development and attitude of learners in university. This study was carried out according to analysis of data collected among students' practices who studied "Science Course Laboratory Practices I", a third year course in Ahi Evran University, Faculty of Education, Department of Science Education in the academic year of 2012-2013. For this study, four groups of students (two of them from regularly class, two of them from night class) were selected. Students of control group did experiences in a classical approach and students of experiment group were trained by Argumentation Examination Based Science Learning Five volunteer students from control group and another five volunteer students from experiment group selected, and they were pre-interviewed in the beginning of the term. In practice phase, experiment group students prepared ABSL reports, on the other hand, control group set a experiment report. As data collection tool, ABSL Report developed by Keys et all. (1999) and PCK structured interview form with a ten-question open-ended test developed by researcher were applied. Four sub-compounds, curriculum knowledge, assessment and evaluation, Usage of Teaching Strategies and Knowledge of purpose of Subject Teaching were analyzed at the end of the practices, questions of pre-interview asked again, and it was recorded by a voice record device. These reports were studied and compared using experiment evaluation rubric in order to define level of teacher candidates' research and inquiry skills. Voice records were transcripted with a descriptive analysis, according to the results of analysis, sub-compounds pedagogical content knowledge of experiment group were higher than control groups. Key Words: Argumentation Based Science Learning, Pedagogical Content Knowledge, Science Education.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=iTkOhwevEenJZ3onUvs52oSNKB9ppfFqj6MEmVtfrLIdA_C4L1AwtUnVgEoHNPRUhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5679
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [651]