Bilim kurgunun fen bilimleri dersinin öğrenme hedeflerine yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri
Abstract
Bu çalışmada, bilim kurgunun fen bilimleri dersinin öğrenme hedeflerine yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin cinsiyetlerine, mesleki deneyim sürelerine, branşlarına, görev yaptıkları okulun yerleşim birimine ve öğretmenlerin bilim kurguyla ilgili yeterli bilgiye sahip olup olmamalarına göre değişip değişmediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Katılımcılar, 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Şırnak ilinin Cizre ilçe merkezi ve köylerinde bulunan devlet ortaokullarında görev yapan gönüllü 36 fen bilimleri öğretmenlerinden oluşmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacının oluşturduğu, 0,80 güvenirlikte, 16 sorudan oluşan Likert tipi anket kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 15 paket programı kullanılıp, verilerin analizinde ise yüzde, frekans, ortalama, ranj, standart sapma, Kruskal Wallis testi, korelasyon testi ve bağımsız T-testi kullanılmıştır. Fen bilimleri öğretmenleri ile yapılan bu çalışmanın sonucunda katılımcıların; i) görüşleri ile cinsiyetleri arasında ve ii) görüşleri ile görev yaptıkları okulun yerleşim birimleri arasında iii) görüşleri ile bilim kurgu ile ilgili yeterli bilgiye sahip olup olmamaları arasında iv) görüşleri ile mesleki deneyim süreleri arasında bağımsız T-testi sonucuna göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Branşlara göre bilim kurguya yönelik öğretmen görüşlerinin ortalamalarına ilişkin "Kruskal Wallis Testi" sonucuna göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Fen Bilimleri öğretmenlerinin bilim kurguya yönelik yeterli bilgiye sahip olup olmamaları ile anket maddeleri arasındaki "Korelasyon Testi" sonuçlarına göre genel olarak maddeler arasında orta düzeyde anlamlı ilişki, bazı maddeler arasında ise yüksek düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca katılımcıların bilim kurguya yönelik yeterli bilgiye sahip olup olmamaları ile maddeler arasındaki korelasyona bakıldığında maddelerin hiçbiriyle arasında anlamlı bir ilişki gözlenmemiştir. Madde analizleri sonucunda ise katılımcıların genelinin, bilim kurgunun fen bilimleri dersinin öğrenme hedeflerine yönelik olumlu düşünceye sahip oldukları tespit edilmiştir. This research aims to discover how science teachers' gender, employment time, field of study, school's dwelling unit and whether they have adequate knowledge on science fiction affects their opinion on science fictions contribution to sciences. Participants are 36 science teachers located on various villages and center of Cizre district in Şırnak at second term of 2014-2015 education period. Among the qualitative research methods, screening model is used in this research. Data collection is done by Likert scale questionnaire which is constructed by the researcher including 15 questions with 0.8 reliability. Research data is evaluated with SPSS 15.0 program and analyzed by percentage, frequency, average, standard deviation, Kruskal Wallis and Correlation and T-Test. In conclusion, according to independent samples T-Test no significant difference is found between participants' i) opinion and gender ii) opinion and dwelling unit iii) opinion and whether they have adequate knowledge on science fiction and iv) opinion and the duration of work experience. By employing Kruskal Wallis test, no significant difference is found among the average of the opinions of the teachers on the science fiction based on their branches. According to Correlation test, there is a high and medium level-correlation between the items and the level adequate knowledge on science fiction of the science teachers. According to item analysis, the majority of the participants found to favour the idea that science fictions contributes to learning targets of the science classes.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKhwQ0c0WaK3k-dqo4WVa4vbRVteW8EMibYTX7eb6pU_Qhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5738
Collections
- Tez Koleksiyonu [651]