Bilişsel esnekliğin iletişim çatışması ve empati ile ilişkisi
Abstract
Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin iletişim çatışmaları ve empati ile ilişkisini amaçlayan bu çalışmada nicel araştırma yönteminden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 770 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleşen çalışmada, 'Bilişsel Esneklik Envanteri', 'Çatışma Eğilimi Ölçeği', 'Empatik Eğilim Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılarak veri toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, pearson korelasyon analizi, t testi, ANOVA ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin cinsiyete göre farklılaştığı; sınıf düzeyi, okunan bölüm, ebeveyn eğitim düzeyi, mezun olunan lise türü, akademik başarı puanına göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik eve empatik eğilim düzeyleri arasında anlamlı pozitif yönlü bir ilişki; çatışma eğilimi ve bilişsel esneklik düzeyi arasında negatif yönlü bir ilişki; empatik eğilim ve çatışma eğilimi arasında da negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Son olarak yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda en güçlü yordayıcı değişkenin empatik eğilim değişkeni olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study, which aims to investigate the relationship between university students' cognitive flexibility levels and communication conflicts and empathy, relational survey design from quantitative research method was used. In the study, which was carried out with the participation of 770 university students studying at Kırşehir Ahi Evran University Faculty of Education, data were collected using 'Cognitive Flexibility Inventory', 'Conflict Tendency Scale', 'Empathic Tendency Scale' and 'Personal Information Form'. Pearson correlation analysis, t test, ANOVA and multiple linear regression analysis were used to analyse the data. According to the results of the analyses, it was concluded that the cognitive flexibility levels of university students differed according to gender, but did not differ according to class level, department studied, parental education level, type of high school graduated from, and academic achievement score. In addition, a significant positive relationship was found between university students' cognitive flexibility and empathic tendency levels; a negative relationship between conflict tendency and cognitive flexibility level; and a negative relationship between empathic tendency and conflict tendency. Finally, as a result of the multiple linear regression analysis, it was concluded that the strongest predictor variable was the empathic disposition variable.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr4bGeOLR-ccvwhXyUzTVkCZM8CJYBPjD9oKn5eWDg1Clhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5744
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]