Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonuna yönelik öz yeterlik ve inançlarının incelenmesi
Özet
Teknolojinin eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasıyla birlikte, öğrencilerin fen dersine karşı ilgi, istek ve motivasyonlarında artış olduğu ve bundan dolayı, teknolojinin eğitim ortamlarında kullanımının yaygınlaştığı görülmektedir. Bu bağlamda, derslerine teknolojiyi entegre edebilen öğretmenler yetiştirmek, öğretmen yetiştiren eğitim kurumlarının en önemli hedeflerinden biri haline gelmiştir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının çeşitli öğretim teknolojilerini tanımaları ve bu teknolojileri kullanarak kendi ders planlarını oluşturmalarını sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Vyond, Kahoot!, Toondoo, Explee, EclipseCrossword adlı programlar öğretmen adaylarına bir eğitim programı kapsamında tanıtılmıştır. Bu çalışmada kendi tasarımlarını yapan öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonuna yönelik öz yeterlik ve inançları incelenmiştir. Bu bağlamda, nicel ve nitel araştırma tekniklerinin bir arada kullanıldığı karma metot araştırma desenlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü deneysel desene dayandırılmış, nitel bölümü ise durum araştırması türünde hazırlanmıştır. Çalışmanın nicel kısmında öğretmen adaylarının inançlarının incelenmesi için Wozney, Venkatesh ve Abrami (2006) tarafından geliştirilen, Uluay, Nibat ve Arıkan (baskıda) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Teknoloji Uygulamaları Ölçeği Bölüm 1"adlı ölçek kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının öz yeterliklerinin incelenmesi için ise Tekkaya, Çakıroğlu ve Özkan (2004) tarafından uyarlanan "Fen Bilgisi Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik İnançları - Form B"adlı ölçek kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması aşamasında ise yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analiz süresince Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde, uygulama süreci sonunda deney grubundaki öğretmen adaylarının öz yeterlik ve inançlarının, kontrol grubundakilere göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farkla geliştiği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, derslerinde teknoloji kullanımına yönelik olumsuz inanca sahip olan öğretmen adaylarının sürecin sonunda düşüncelerinin olumlu yönde değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. With the use of technology in educational environments, it is seen that there is an increase in students' interest and motivation towards the course and therefore the use of technology in educational environments has science become widespread. In this context, educating teachers who can integrate technology into their courses has become one of the most important goals of teacher training institutions. In this study, it is aimed to provide pre-service teachers to recognize various instructional technologies and to form their own lesson plans by using these technologies. For this purpose, programs termed as Vyond, Kahoot!, Toondoo, Explee, EclipseCrossword have been introduced to pre-service teachers by means of a education program. In this study, the pre-service teachers' beliefs, self-efficacy levels and opinions about technology integration were examined. In this context, the embedded design been a kind of the mixed method research design that includes both quantitative and qualitative research techniques is used. The quantitative part of the study was based on experimental design, and the qualitative part was designed according to case study. In order to examine the beliefs of pre-service teachers in quantitative part of the study, a scale termed as "Technology Applications Scale Part 1" that was developed by Wozney, Venkatesh and Abrami (2006) and adapted into Turkish by Uluay, Nibat and Arıkan (in press) was used. In addition to this, termed as "Self-Efficacy Beliefs for Science Teaching - Form B" that was adapted into Turkish by Tekkaya, Çakıroğlu and Özkan (2004) was used to investigate self-efficacy levels. The semi-structured interview form was used for collecting qualitative data. In the analysis of the quantitative data, Mann Whitney U-test was used. When the findings were examined, it was seen that the self-efficacy and beliefs of the pre-service teachers in the experimental group developed with a statistically significant difference compared to the control group. Also, it was concluded that the pre-service teachers who have negative belief in the use of technology in their courses have a positive change in their opinions at the end of the process.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVl7bgHkx7ZpWNvmojMqioubNvwGshu0k_32sirezGJqshttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5937
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [655]