İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesinde kullandıkları bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenlerle incelenmesi
Özet
İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesinde kullandıkları bilimsel süreç becerilerini kullanma durumları ve bu durumları etkileyebileceği düşünülen değişkenlerin incelendiği bu araştırma betimsel bir araştırma olup, veri elde etme sürecinde hem nicel hem de nitel desenler birlikte işe koşulmuştur. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu anlamıyla çalışmada öğrencilerin 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi deneylerinde kullandıkları bilimsel süreç becerileri betimlenmeye çalışılmış ve bu süreci etkileyebileceği düşünülen değişkenlerle (öğrenme stratejileri, demografik özellikler, yılsonu başarı notu) ilişkisi incelenmiştir. Bununla birlikte araştırma sürecinde öğrencilerin ders kitapları, defterleri incelenmiş ve sınıf içi performansları araştırmacı tarafından gözlemlenerek öğrenme stratejileri betimlenmiştir. Ayrıca her hafta yapılan deneyler araştırmacı tarafından incelenerek bilimsel süreç becerilerinin kullanılma durumları incelenmiştir. Bu anlamıyla nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma örnekleminin oluşturulmasında ise amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi kullanılarak 2011- 2012 öğretim yılında Kırşehir ili Kaman ilçesindeki Faik Güngör İlköğretim Okulunun 7. Sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla farklı niteliklerde ölçme araçları kullanılmıştır. Öğrencilerin öğrenme stratejilerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından Fen ve Teknoloji dersi içeriğine uyarlaması yapılan ?Öğrenme Stratejileri Ölçeği (ÖSÖ)?, öğrencilerin kullandıkları bilimsel süreç becerilerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ?Bilimsel Süreç Becerileri Formu (BSBF)'', öğrencilerin yılsonu başarı notlarını gösteren notlar okul-arşiv belgeleri kapsamında çalışmada veri toplama kaynağı olarak kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kullanma durumları incelendiğinde; en fazla sırasıyla ölçme ve sayıları kullanma, tahmin yapma ve çıkarımda bulunma, verileri kaydetme ve hipotez kurma becerilerini yapabildikleri görülürken, en düşük düzeyde önceden kestirme, değişkenleri belirleme ve kontrol etme ve sınıflandırma becerilerini işe koşabilmişlerdir. Ayrıca bilimsel süreç becerilerini oluşturan her bir beceri arasındaki ilişki incelendiğinde de pozitif yönlü ilişkilerin olduğu görülmüştür. Bu durum her bir basamağı kullanan öğrencinin genel olarak bilimsel süreçleri beraber işe koşabildiğini göstermektedir.Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri kullanma durumları ile araştırmacı gözlemleri sonucunda belirlenen öğrenme stratejileri arasında pozitif yönlü yüksek ilişki varken, öğrenci görüşleri sonucunda belirlenen öğrenme stratejileri ile ilgili negatif yönlü çok zayıf bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin yılsonu başarı notlarını gösteren ortalamalar ile yine araştırmacı gözlemleri ile belirlenen öğrenme stratejileri arasında pozitif yönlü yüksek düzeyli bir ilişki varken öğrenci görüşleri sonucunda belirlenen öğrenme stratejileri arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Elde edilen bu sonuçlar öğrencilerin kendi öğrenme stratejilerinin farkında olmadıklarını ortaya koymaktadır. Yine öğrencilerin kullandıkları bilimsel süreç becerileri ile cinsiyet özelliklerine, anne ve baba öğrenim durumlarına göre anlamlı farklılığın oluşmadığı belirlenmiştir. This study is a descriptive study and it analyzes scientific process skills that primary school 7th grade students use in Force and Movement unit and variables that may affect these skills. During the data collection period, both qualitative and quantitative methods were used. Relational survey model in quantitative research pattern is used. It was tried to describe scientific process skills of seventh grade students in experiments of force and movement unit, and examine the relationship between the process and the possible variables that may affect this process (learning strategies, demographic characteristics, end of year degree). During the research, in addition, students? books and notebooks were examined and their class performances were observed to describe learning strategies. Moreover, weekly experiments were analyzed and how they used scientific process skills was investigated. In this sense, case study in qualitative research methods was conducted. Participants were selected homogeneous sampling from purposive sampling methods and participants were 2011-2012 educational year Kırşehir, Kaman, Faik Güngör Primary School, 7th grade students. To collect data, different measurement tools were used. In order to determine the students? learning strategies, ?Learning Strategies Scale? which was adapted by researcher, to determine scientific process skills that used by students ?Scientific Process Skills Form? and archives of end of the year degrees were used as a data collection resource.According to study result, when it was analyzed students? scientific process skills, it was found that students applied measurement and using numbers, prediction and inference more, and determining variables, control and classifying less. In addition, when it was analyzed each relationship between the skills in scientific process skills, positive relations were found. This indicates that students used scientific process skills together.Whereas there is a high positive relationship between students? scientific process skills and learning strategies determined by researcher?s observation, there is a weak negative relation between the scientific process skills and learning strategies determined by students? opinions. Furthermore, a high positive relation between averages of the end of the year degree and learning strategies determined by researcher?s observation was found, but the relationship between learning strategies determined by students? opinions and averages of the end of the year degree was not meaningful. This suggests that students are not aware of their own learning strategies. Once more, I did not find any meaningful differences between the students? scientific process skills and their genders, and their parents? educational status.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=EEdeQgIdFRxX5NbvVau-ApOH70QQsjky9pUbki1i6xfTqybQenSXAcoDuobRiKSThttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6106
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [651]