Lise müdürlerinin yönetim tarzlarının öğretmenlerin örgütsel sessizliklerini yordama düzeyi
Abstract
Bu araştırmada, resmi lise müdürlerinin yönetim tarzının öğretmenlerin örgütsel sessizliğini yordama düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada "ilişkisel tarama modeli" kullanılmıştır. Araştırmanın hedef evrenini, İstanbul Pendik ilçesindeki resmi liselerde görev yapan 1985 öğretmen oluşturmaktadır. Hedef evrenden örneklem yoluyla 300 kişiye ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında "Yönetim Tarzı Ölçeği" ve "Örgütsel Sessizlik Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; madde analizlerinde aritmetik ortalama ve standart sapma testleri, görüşlerin cinsiyete ve eğitim düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlemek için t-testi, mesleki kıdem ve branş değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ANOVA ve Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Yönetim tarzlarının örgütsel sessizliği yordama düzeyini belirlemek için regrasyon analizi yapılmıştır. Öğretmenler, müdürlerin işbirlikli yönetim tarzı sergilediklerine katılırken otoriter yönetim tarzı sergilediklerine kısmen katılmışlardır. Öğretmenler, müdürlerin ilgisiz ve karşı koyucu yönetim tarzı sergilediklerine katılmamışlardır. Öğretmenler, duygularından dolayı sessizlik yaşadıklarını belirtirken kısmen yöneticilerinden, izole olmaktan, örgütten ve okul ortamından dolayı sessizlik yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler, sessizliklerini sessizlik kaynağına bağlamamışlardır. Öğretmen görüşleri mesleki kıdem, branş değişkenlerinde müdürlerin yönetim tarzları açısından anlamlı farklılıklar gösterirken, cinsiyet, eğitim düzeyi değişkenlerinde ise anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Öğretmen görüşleri örgütsel sessizliği değerlendirmede mesleki kıdemlerine göre farklılaşırken; cinsiyet, eğitim düzeyi ve branşa göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. İşbirlikli ve otoriter yönetim tarzları örgütsel sessizliğin tümü ve alt boyutları üzerinde anlamlı birer yordayıcıdır. İlgisiz ve karşı koyucu yönetim tarzları ve okul ortamı sessizliği hariç, örgütsel sessizlik üzerinde anlamlı bir yordayıcı çıkmamıştır. Yönetim tarzı alt boyutları örgütsel sessizliğin %49'unu açıklamaktadır. Yönetim tarzı alt boyutları tümü birden okul ortamı sessizliğinin %49'unu, duygusal sessizliğin %36'sını, sessizliğin kaynağının %41'ini, yönetici sessizliğinin %22'sini, izolasyon sessizliğinin %38'ini açıklamaktadır. Örgütsel sessizlik ve alt boyutlarıyla en yüksek ilişkiyi işbirlikli yönetim tarzı ve otoriter yönetim tarzı göstermiştir. İşbirlikli yönetim tarzı örgütsel sessizliğin alt boyutlarıyla anlamlı negatif ve orta düzeyde bir ilişki gösterirken otoriter yönetim tarzı anlamlı, pozitif ve düşük düzeyde bir ilişki göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Yönetim Tarzları, Örgütsel sessizlik, Lise öğretmenleri In this study, the level of predicting the organizational silence of the management style was tried to be determined. Relational screening model was used in the research. The target population of the research consists of 1985 teachers working in official high schools in Istanbul Pendik district. 300 people were reached through sampling from the target universe. "Management Style Scale" and "Organizational Silence Scale" were used to collect data. In the evaluation of the data; In item analyzes, arithmetic mean and standard deviation tests, t-test to determine whether opinions differ according to gender and education level, ANOVA and Kruskal Wallis H test to determine whether the differences differ according to professional seniority and branch variable. Regression analysis was conducted to determine the level of predicting organizational silence of management styles. Teachers partly participated in the fact that the principals exhibit a cooperative management style while partially participated in the authoritarian management style. The teachers did not agree that the principals displayed an indifferent and opposing management style. While the teachers stated that they experienced silence due to their feelings, they stated that they experienced silence partly due to their administrators, being isolated, organization and school environment. The teachers did not connect their silence to the source of silence. While the opinions of teachers showed significant differences in professional seniority and branch variables in terms of principals' management styles, they did not show a significant difference in gender, education level variables. While teachers' opinions differ according to their professional seniority in evaluating organizational silence; There is no significant difference according to gender, education level and branch. Collaborative and authoritarian management styles are significant predictors of all organizational silence and sub-dimensions. Irrelevant and opposing management styles have not been a significant predictor of organizational silence, except for the silence of the school environment. Management style sub-dimensions explain 49% of organizational silence. Management style sub-dimensions all explain 49% of school environment silence, 36% of emotional silence, 41% of source of silence, 22% of manager silence, 38% of isolation silence. Cooperative management style and authoritarian management style showed the highest relationship with organizational silence and its sub-dimensions. While collaborative management style showed a significant negative and medium level relationship with the sub-dimensions of organizational silence, authoritarian management style showed a significant, positive and low level relationship. Keywords: Management styles, Organizational silence, High school teachers
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=_F5QEpayDXGqGZlp9XiFtKPEDXqfMVq4FVoczoh8mFKqLVvfVyiDp2aUBHE2G1_ihttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6303
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]