Lise öğretmenlerinin duygusal zekâ ve örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile örgütsel sinizm düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın hedef evrenini Iğdır İli ve ilçelerinde görev yapan 873 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Çok aşamalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Örneklemi 293 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerini belirlemek için 2006 yılında Göçet tarafından Türkçeye uyarlanan "Duygusal Zekâ Ölçeği" kullanılmıştır. Örgütsel sinizm seviyesi için ise Brandes tarafından geliştirilip Kalağan ve Güzeller (2008) tarafından uyarlanan "Örgütsel Sinizm Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek maddelerinin analizinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği test edilmiş. Normal dağıldığı gözlenen verilerin analizi için cinsiyet, medeni durum ve alan için t-testi ve yaş ve kıdem için ise ANAVO kullanılmıştır. Uygulanan ölçekler arasında ilişki olup olmadığı Pearson korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin duygusal zeka düzeyi orta düzeyde görülmekte iken, örgütsel sinizm düzeyleri düşük düzeyde görülmektedir. Duygusal zeka ölçeğinde öğretmenlerin en fazla katıldıkları alt boyut iyimserliktir. Örgütsel sinizm ölçeğinde ise en fazla davranışsal sinizm alt boyutuna katılmışlardır. Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerine göre cinsiyet, medeni durum, yaş, kıdem yılı ve alan değişkenlerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri yaş ve kıdem yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Duygusal zekâ ve örgütsel sinizm arasında toplamda anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Alt boyutlara bakıldığında iyimserlik alt boyutu ile duyuşsal sinizm alt boyutları arasında anlamlı, negatif ve zayıf bir ilişki bulunmuştur. Duygulardan faydalanma alt boyutu ile davranışsal sinizm alt boyutu ve örgütsel sinizm arasında ise anlamlı, pozitif ancak zayıf bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Duygusal zekâ, örgütsel sinizm, Duygu, Zeka, Lise, öğretmen, Iğdır, Duygusal zeka ve örgütsel sinizm The purpose of this study is to determine whether there is a relationship between emotional intelligence level and organizational cynicism level of high school teachers. This research, which was used relational screening model, carried out in the schools of Igdır province. Sample of this study consists of 293 high school teachers in Igdır province, which are chosen by simple random sampling. "Emotional Intelligence Scale" which was adapted to Turkish by Gocet in 2006 was used in order to gather research data. The scale. As to determine organizational cynicism level of teachers, "Organizational Cynicism Scale" which was developed by Brandes and adapted to Turkish by Kalagan and Guzeller, was used. In the analysis process of the scale's items, percentage, frequency and mean was used. The data was tested to see whether the data disperse normally or not. It was seen that data dispersed normally and T-Test and one-way-ANOVA, was used to analyze the data. In order to find out which group and groups differences come from, Tukey HSD was used and to figure out whether there is relationship between the applied scales, Pearson correlation test was used. At the conclusion of the research, emotional intelligence level of the teachers was seen in "medium" level while the organizational cynicism level of the teachers was "low". Optimism/Mood Regulation sub-scale is the most agreed by the teachers in Emotional İntelligence Scale. Behavioral Cynicism is the most agreed by teachers in Organizational Cynicism Scale. It appeared that there was a significant difference between organizational cynicism and age, seniority at the end of the research. There was a no significant difference between emotional intelligence and none of the other descriptive characteristics of the research, which are gender, marital status, age, seniority and field. When the relationship between organizational cynicism and emotional intelligence level of the teachers are examined, it is found out that there was a relation between sub-dimension optimism and sub-dimension emotional cynicism in which is a negative and a weak way. There is also a positive and weak relation between utilization of emotions and behavioral cynicism.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=MzP7PYssFqdb3WIjlroAkXpTob02EDPAuHf2PpendoW7nbt9g5hjxASZ_xZBNIy-https://hdl.handle.net/20.500.12513/6312
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]