Okul öncesi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıkları
Özet
Yaratıcılık özelliğine sahip olan çocukların ve gençlerin erken yaşlarda keşfedilmesi ve bu yaratıcılıkların ortaya çıkarılması gerekmektedir. Bu yüzden yaratıcılıklarının ortaya çıkmasını ve gelişmesini sağlayacak eğitim sistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Küçük yaşlarda çocuklara verilen okul öncesi eğitimi yaratıcılık gelişiminde büyük ölçüde katkı sağlamaktadır. Hem çocukların hem de bu bölümde lisans eğitimi gören öğretmen adaylarının yaratıcılıklarının, üst düzey düşünme becerilerinin belirlenmesi ve bilimsel yaratıcılık düzeylerinin tespit edilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarının düzeylerini belirlemek ve öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıkları ile bazı demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen ve Kadayıfçı (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan "Bilimsel Yaratıcılık Testi (BYT)" kullanılmıştır. Ayrıca kişisel özelliklerin belirlenmesi amacıyla "Kişisel Bilgi Formu" uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kırşehir ilinde bulunan Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 149 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılık düzeylerini belirlemek için almış oldukları ortalama puanların aritmetik ortalaması, standart sapması, maksimum ve minimum değerleri hesaplanmış ve gruplar arası farklılıkları belirlemek için t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıkları incelendiğinde, bilimsel yaratıcılık düzeylerinin orta düzeyde olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Okul Öncesi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarının ortalama puanları ile anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, evde araç-gereç kullanma, okudukları bilimsel dergiye göre ve öğrenim gördükleri sınıf durumuna göre gruplar arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Fakat öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarının ortalama puanları ile ailenin aylık geliri ve kendilerine ait odaya sahip olma durumuna göre anlamlı farklılık saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Yaratıcılık, Bilimsel Yaratıcılık, Bilimsel Yaratıcılık Testi, Okul Öncesi Eğitimi Children and young people with creativity need to be discovered at an early age and these creatives must be discovered.Therefore, there is a need for educational systems that will enable the emergence and development of creativity.Preschool education given to children at a young age provides a major contribution to the development of creativity.It is very important to determine, high-level thinking skills and scientific creativity levels of the creativity both the children and the teacher candidates undergraduate education in this department. This study was carried out to determine the levels of scientific creativity of preschool teacher candidates and to investigate whether there is a meaningful difference between the scientific creativity and some demographic characteristics of the teacher candidates. The "Scientific Creativity Test (SCT)" developed by Hu and Adey (2002) and adapted to Turkish by Kadayıfçı (2008) was used as a data collection tool in the research. In addition, "Personal Information Form" has been applied in order to determine personal characteristics. The sample of the research consists of 149 teacher candidates studying at Ahi Evran University Faculty of Education Basic Education Department Preschool Major in Kırşehir.In the analysis of the data, arithmetic mean, standard deviation, maximum and minimum values of average scores taken to determine scientific creativity levels of teacher candidates were calculated and t-test and ANOVA were used to determine differences between groups. According to the result of the research; There weren't significant differences between the groups according to the average scores of scientific creativity of preschool prospective teachers and according to mother education status, father education status, use of tools at home, scientific journal read and grade status of education.However, there was a significant difference between the average scores of the scientific creativity of the prospective teachers and according to the monthly income of the family and the status of having their own room. According to the results of the research; When the scientific creativity of the prospective teachers is examined, it is concluded that the levels of scientific creativity are moderate. Keywords: Creativity, Scientific Creativity, Scientific Creativity Test, Preschool Education
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=DPTyuy3wRPq_qvCPSqUB65SRjCBBNU4NFPc0zXSKJlCj7_Ai3ostR1O8vKo5L7eWhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6411
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [651]