dc.contributor.advisor | Başar, Tarık | |
dc.contributor.author | Elyıldırım, Eda | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T20:09:11Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T20:09:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkq9nL7G3W92GQurrKTAyG23GuyH6DiTc3dbZrb4a-bSO | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12513/6416 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma karma yöntem türlerinden nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin sıralı olarak kullanıldığı açımlayıcı sıralı desen olarak tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik algılarını belirlemek amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama deseni; okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla ise nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen durum ise okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim deneyimleridir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'nin farklı illerinde ve farklı kurum türlerinde (bağımsız anaokulu, özel anaokulu, resmi ana sınıfı, özel ana sınıfı) çalışmakta olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği" ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları için AFA kapsamında 300 öğretmene ulaşılırken; DFA kapsamında ise 417 öğretmene ulaşılmıştır. Görüşmeler ise, Türkiye'nin 7 farklı coğrafi bölgesinden 15 okul öncesi öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Ölçek öğretmenler tarafından Google Formlar uygulaması üzerinden doldurulmuştur; görüşmeler ise öğretmenler ile Zoom uygulaması üzerinden yapılmıştır. Araştırma kapsamında nicel verilerin analizinde, betimsel istatistik değerlerden, ANOVA'dan ve bağımsız gruplar t testinden; nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin analizi sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim algılarının orta düzeyin altında olduğu ve okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim algılarının yüksek lisans yapma durumu, çalıştıkları okul türü, çalıştıkları kurum türü, mesleki deneyimleri ve uzaktan eğitim verilen süre değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen nitel verilerin analizi sonucunda ise öğretmenlerin uzaktan eğitime kıyasla yüz yüze eğitim türünü tercih ettikleri, salgın sürecinde uzaktan eğitimde çocuklarda teknoloji kullanım süresinde artış gibi sorunlar görüldüğü, hem öğretmenler hem de çocukların uzaktan eğitimde teknolojik cihaz eksikliği, bağlantı sorunları, materyal eksikliği vb. çeşitli sorunlar yaşadıkları ve öğretmenlerin uzaktan eğitimde Google Meet, Microsoft Team, Zoom, WhatsApp vb. çeşitli uygulamaları ve EBA'yı kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler, uzaktan eğitimin okul öncesi döneme uygun olmadığını ancak doğal afet, salgın vb. olağanüstü dönemlerde eğitim faaliyetlerinin sürdürülmesi ve çocuk-çocuk, çocuk-öğretmen iletişiminin sürdürülmesi gibi yararlar sağladığını, uzaktan eğitimde en çok çocukların sosyal duygusal gelişim alanlarını ve öz bakım becerilerini desteklemeye yönelik etkinlikler planladıklarını ve MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı'nın esneklik özelliği sayesinde uzaktan eğitim etkinliklerini planlarken ihtiyaç duydukları kazanım ve göstergeler ile kavramlara yer verdiklerini belirtmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul öncesi dönemde uzaktan eğitim sürecinin etkililiğini artırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur. | en_US |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the distance education experiences of preschool teachers. In accordance with this purpose, the research was designed using the exploratory sequential design in which quantitative and qualitative data collection techniques, which are mixed method types, are used sequentially. In this regard, the survey design, which is one of the quantitative research methods, in order to determine the perceptions of preschool teachers towards distance education; case study, which is one of the qualitative research methods, was used to determine the views of preschool teachers about distance education. The situation examined within the scope of the research is the distance education experiences of preschool teachers. The study group of the research consist of preschool teachers working in different provinces of Turkey and different types of institutions (independent preschool, private preschool, public preschool, private kindergarten), participating in the study voluntarily. In the research, "Distance Education Perceptions Scale of Preschool Teachers" developed by the researcher and semi-structured interview form were used as data collection tools. For the validity studies of the scale developed in the study, 300 teachers within the scope of EFA and 417 teachers, within the scope of CFA, were reached. The interviews were conducted with 15 preschool teachers from 7 different geographical regions of Turkey. The scale was filled out by teachers through the Google Forms application and the interviews were done with teachers and researchers via the Zoom application. In the analysis of quantitative data within the scope of the research, descriptive statistical values, ANOVA and independent groups t test; content analysis was used in the analysis of qualitative data. As a result of the analysis of the quantitative data obtained from the research, it was found that the preschool teachers' perceptions of distance education were under the medium level and the distance education perceptions of preschool teachers did not differ significantly according to the variables of graduate status, type of school they work, type of institution they work, professional experience and duration of distance education. determined. As a result of the analysis of the qualitative data obtained from the research, it was found that teachers preferred face-to-face education type compared to distance education, there were problems such as an increase in the use of technology in distance education in children during the epidemic process, and both teachers and children had various problems such as lack of technological devices, connection problems, lack of materials in distance education. It has been determined that they have problems and that teachers use various applications such as Google Meet, Microsoft Team, Zoom, WhatsApp and EBA in distance education. In addition, teachers stated that distance education is not suitable for pre-school period, but it provides benefits such as continuation of educational activities and maintaining child-child, child-teacher communication in extraordinary periods such as natural disasters and epidemics, and that distance education is mostly aimed at supporting children's social emotional development areas and self-care skills. He stated that they are planning activities and, thanks to the flexibility feature of the MoNE 2013 re-school Curriculum, they include the acquisitions, indicators and concepts they need while planning distance education activities. In line with the results obtained from the research, suggestions were made to increase the effectiveness of the distance education process in the preschool period. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | en_US |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim deneyimleri: Bir karma yöntem çalışması | en_US |
dc.title.alternative | Distance education experiences of pre-school teachers: A mixed method study | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 179 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 739224 | en_US |