Okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin teknoloji kullanım düzeylerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım düzeylerini betimlemektir. Araştırmada cinsiyet, yaş, öğrenci sınıf düzeyi, ailenin eğitim durumu, gelir ve çocuk sayısı gibi değişkenlerle eğitim kademesi ile teknoloji kullanımı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kırşehir il merkezinde bulunan dördü anaokul ve biri ilkokul olmak üzere beş devlet okulunda öğrenim gören 400 okul öncesi ve 407 ilkokul 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Konca (2014) tarafından geliştirilen ve araştırmaya göre revize edilmiş ölçme aracı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin teknoloji kullanım düzeylerinin yüksek olduğu ve zengin bir teknolojik çevrede yaşadıkları tespit edilmiştir. Çocukların yayın teknolojik araç olan televizyon ile uzun zaman geçirdikleri buna karşın en az olarak bilgisayara vakit ayırdıkları görülmektedir. Öğrencilerin teknolojiyi kullanım amaçlarında anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte ilkokul öğrencilerinin okul öncesi öğrencilerine oranla teknolojiyi daha çok bilgi amaçla kullandığı tespit edilmiştir. iv Ebeveynlerin teknolojinin çocukların gelişimleri ile ilgili düşüncelerine bakıldığında ilkokul öğrenci velilerinin teknolojiyi zihinsel ve fiziksel gelişimlerine zararlı olduğu şeklinde belirttiği gözlemlenmiştir. Çocukların teknolojiyi büyük oranda oturma odasında kullandıkları ve bu beceriyi kendi kendine yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Erişim bağlamında ilkokul öğrencilerinin teknolojiyi okul öncesi öğrencilerine göre daha çok kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. This study aimed to determine the information and communication technologies usage levels of preschool and primary school students. The relationships between education level and technology use were examined in terms of certain variables such as gender, age, grade level, parents' educational status, income, and the number of siblings. The researcher used the scanning model. The study sample consisted of 400 preschool and 407 primary school students (1, 2, 3, and 4-grades) from five state schools in Kırşehir in the spring term of the 2018-2019 academic year. Among the schools, four were preschool, and one was a primary school. The study data was collected using a tool developed by Konca (2014) and revised by the researcher for the current study. The data were analyzed using the SPSS 23 package program. The study results revealed that the participant students had high technology usage levels and lived in a rich technological environment. It was also observed that they spent long hours watching television and spent minimum time in front of computers. Although there was no significant difference in students' use of technology, primary school students mainly used technology for getting information. The primary school students' parents indicated that technology was harmful to primary school students' mental vi and physical development. It was concluded that children mostly used technology in the living room and learned how to use technology independently. Besides, primary school students had more access to technology than preschool students.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LRX7vmGwZRHANv3kvFTinW9nvhvuW_Ceeu6osTB3fgJOhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6417
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [732]