Onlıne alışverişte perakendeci ve müşteri arasındaki bağlılık-güven ilişkisi
Abstract
Türkiye'de ticaret ve internet kavramı dünyadakine paralel şekilde süratle ilerleme kat etmektedir.1990'lı dönemin yılların ortalarına doğru Türkiye'de pek çok dergi ve gazete internette yayına geçiş yapmıştır. Aynı doğrultuda yine ülkemizde yer alan bankaların geneli, sunulan hizmetlerinin pek çoğunu adım adım sanal ortama taşımıştır. Dünya genelinde olana benzer şekilde Türkiye'de de bilgisiz alışverişe, uzaktan eğitimden devlet kurumları tarafından sunulan hizmetlere erişmeye, ulaşım için bilet rezervasyonundan sohbete, sanal kuram ortamlarından kurumsal iletişime varıncaya kadar internetin gündelik yaşamın kilit taşı halini aldığı ifade edilebilir. Müşteri, bireysel talepleri, arzu ve gereksinimleri çerçevesinde kurumların aslında pazarlama öğelerini satın alabilen ve bunun için uygun kapasiteye sahip olan gerçek bir birey şeklinde değerlendirilmektedir. Bu araştırmanın amacı müşteri bağlılığının müşteri güveni üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Buradan yola çıkılarak nicel araştırmanın benimsendiği araştırmada örneklemi Kırşehir de yaşayan ve bir perakendeci internet satış sitesinden alışveriş yapan ve bu araştırmaya katılmayı kabul eden tüketiciler oluşturmaktadır. 418 tüketicinin katılım gösterdiği araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS ve AMOS programları aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre müşteri bağlılığının müşteri güveni üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı (?=0,39; p<0,001) etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyo-demografik değişkenler ile farklılık analizlerinin de uygulandığı araştırmada çok fazla farklılaşma olmadığı gözlemlenmiştir. Elde edilen bu sonuçların literatür ile uyumlu olduğu görülürken alışveriş sitelerinin daha kullanışlı ara yüzlere sahip olması gerektiği, kampanya çalışmalarının yapılmasının doğru olacağı gibi önerilerde bulunulmuştur. In Turkey, the concept of commerce and the Internet is rapidly progressing in parallel with the world. Towards the middle of the 1990s, many magazines and newspapers in Turkey started to publish on the internet. In the same direction, most of the banks in Turkey have gradually moved many of their services to the virtual environment. It can be stated that the Internet has become the keystone of daily life in Turkey, similar to what is happening around the world, from shopping without information, distance education to accessing services offered by government agencies, from booking tickets for transport to chatting, from virtual theatre environments to corporate communication. The customer is considered as a real individual who can actually purchase marketing items of organisations within the framework of their individual demands, desires and requirements and who has the appropriate capacity for this. The aim of this research is to determine the effect of customer loyalty on customer trust. Based on this, quantitative research is adopted and the sample consists of consumers living in Kırşehir, shopping from a retailer's internet sales site and accepting to participate in this research. 418 consumers participated in the study and the data obtained from the research were analysed through SPSS and AMOS programmes. According to the findings obtained from the research, it was concluded that customer loyalty has a positive and significant (?=0.39; p<0.001) effect on customer trust. In the research where difference analyses with socio-demographic variables were also applied, it was observed that there was not much differentiation. While it is seen that these results are in line with the literature, it is suggested that shopping sites should have more useful interfaces and that it would be correct to carry out campaign studies.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShphJuW_WmEcZ2yAiJPx6J47ZlcAa816VfjMi2rNMrI-6https://hdl.handle.net/20.500.12513/6431
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]