Öğretmenlerin fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin Fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarını farklı değişkenler yönünden incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin Fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inanç seviyelerinin tespit edilmesi için Enochs ve Riggs tarafından 1990 yılında geliştirilmiş ve Bıkmaz (2004) tarafından uyarlanmış "Fen Bilimlerine Yönelik Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2021-2022 eğitim öğretim dönemi Şanlıurfa ilinin Siverek ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve Anadolu lisesi öğretmenleri ile tarama yoluyla anket uygulaması yapılarak toplanmıştır. Çalışmada öğretmenlerin fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları, cinsiyetleri, mesleki kıdem yılları, branşları, eğitim düzeylerinin durumu ve fen içerikli hizmet içi eğitimi bakımından değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda ulaşılan bulguların SPSS 22 programı ile gerekli analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında öğretmenlerin fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Çalışmada sadece branş değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermiş olup cinsiyet, mesleki kıdem yılı, öğretmenlerin öğrenciyken fen dersinde başarılı olup olmama durumu, eğitim düzeyleri durumu, hizmet içi eğitim durumu gibi değişkenlerin öğretmenlerin fen eğitimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to determine the teachers' self-efficacy belielfs levels in terms of different variables. The survey method, one of the quantitative research methods, was used in the study. The "Self-Efficacy Belief Scale for Science" developed and adapted by Enochs and Riggs in 1990 and adapted by Bıkmaz (2004) was used. The data of the study were collected from primary, secondary and Anatolian high school teachers in Siverek district of Şanlıurfa province in the 2021-2022 academic year. In the study, teachers' self-efficacy perceptions towards science education were evaluated in terms of their gender, years of professional seniority, and education level. The necessary analyzes of the findings obtained as a result of the study were conducted with the SPSS 22 program. Considering the results of the study, it was determined that teachers' self-efficacy perception levels towards science education were high. In the study, there was a significant difference only in terms of the branch variable, and it was concluded that the variables such as gender, professional seniority, whether the teachers were successful in science while they were students, their education level, their in-service training did not affect the teachers' self-efficacy perception levels towards science education.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkv5pAnpcI-Mk6UC3HolDKF_7bu220bBjFqNDPl5XaKH8https://hdl.handle.net/20.500.12513/6528
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [651]