Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesinin mesleki motivasyonları ile ilişkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesinin mesleki motivasyonlarını açıklama düzeyini belirlemektir. Bu çalışma ilişkisel tarama modelinde nicel bir araştırmadır. Araştırmanın hedef evreni 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Kırşehir ili Merkez ilçede yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, küme örneklem yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma verilerini elde etmek için kullanılan veri toplama araçları sırasıyla "Kişisel Bilgi Formu", "Öğretmenlerin Yapısal Güçlendirilmesi Ölçeği" ve "Mesleki Motivasyon Ölçeği" olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Ölçekler 5'li likert tipi olup beş alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada toplanan verileri analiz etmede istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesinin ve mesleki motivasyonlarının cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadıklarını belirlemek için t-testi; yaş, mesleki kıdem, branş ve görev yaptıkları okul kademeleri değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için tek yönlü ANOVA yapılmıştır. ANOVA sonucunda elde edilen farkın hangi gruplar arasında olduğunu test etmek için Post-Hoc Bonferroni testinden yararlanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesi ve mesleki motivasyonları arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesinin mesleki motivasyonlarını yordama düzeyini tespit etmek için Regresyon analiz tekniği kullanılmıştır. Analiz sonuçlarından elde edilen bulgulara göre öğretmenler yapısal güçlendirilme ve mesleki motivasyon düzeylerinin yüksek düzeyde olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilme düzeyleri cinsiyetlerine ve eğitim durumlarına göre farklılaşmazken; mesleki motivasyonun kadın öğretmenlerde erkek öğretmenlere göre daha fazla olduğu sonucu elde edilmiştir. 1-10 yıl arasında mesleki kıdeme sahip öğretmenler mesleki kıdemi 21 ve üzeri olan öğretmenlere göre çalıştıkları okullarda öğretmenlerin yapısal olarak güçlendirildiğine daha çok katılmışlardır. Öğretmenlerin mesleki motivasyonları mesleki kıdemlerine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilme ve mesleki motivasyon düzeyleri yaş değişkenine göre farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesi ve mesleki motivasyonları arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesi mesleki motivasyonlarının anlamlı bir yordayıcısıdır. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmesi mesleki motivasyonun %17'sini açıklamaktadır. Anahtar Kelimeler: Mesleki motivasyon, öğretmen, öğretmen motivasyonu, yapısal güçlendirme This research aims to determine whether structural empowerment of teachers predicts their professional motivation or not. This research is quantitative in the correlational survey model. The target population of the research consists of teachers working in primary, secondary and high schools in Merkez district of Kirsehir province in the 2022-2023 academic year. The sample of the study was determined by using the cluster sampling method. The data collection tools used to obtain the research data consist of three parts, respectively, "Personal Information Form", "Teachers' Structural Empowerment Scale" and "Professional Motivation Scale". The scales are 5-point Likert type and consist of five sub-dimensions. Statistics program was used to analyze the data collected in the research. In the research, t-test was conducted to determine whether the structural empowerment and professional motivation of teachers differ according to the variables of gender and educational background; one-way ANOVA was conducted to determine whether it differs according to the variables of age, professional seniority, branch and school level that teachers work. Post-Hoc Bonferroni test was used to test between which groups the difference obtained in ANOVA was. In the research, Pearson Correlation analysis was used to determine the relationship between the structural empowerment of teachers and their professional motivation. Regression analysis technique was used to determine the level of predicting the professional motivation of teachers' structural empowerment. According to the findings obtained from the analysis results, the teachers stated that their structural empowerment and professional motivation levels were high. While the structural empowerment levels of teachers did not differ according to their gender and educational background, it was concluded that professional motivation was higher in female teachers than male teachers. Teachers with a professional seniority of 1-10 years were more likely to agree with the structural empowerment of teachers in schools where they work compared to teachers with a seniority of 21 and above. Professional motivation of teachers did not differ according to their professional seniority. Structural empowerment and professional motivation levels of teachers did not differ according to the variable of age. A moderately significant positive correlation was found between the structural empowerment of teachers and their professional motivation. Structural empowerment of teachers is a significant predictor of their professional motivation. Structural empowerment of teachers explains 17% of professional motivation. Keywords: Professional motivation, structural empowerment, teacher, teacher motivation
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHLUGB4TJb_4lQAHmo1w_SpnS92p6xdzLcNcS-HbTgbzPhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6538
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]