Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı ve yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı ve yansıtıcı düşünme eğilim düzeylerinin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç doğrultusunda; cinsiyet, sınıf düzeyi, üniversite, mezun olunan lise türü, gelir düzeyi, yaşanılan yer, okuma alışkanlığı ve anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre eğilim düzeyleri araştırılmıştır. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde betimsel çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ve Trabzon Üniversitesinde 3.ve 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Çalışmaya 270 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Yansıtıcı Düşünme Eğilimi ve Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimi ölçekleri kullanılarak toplanılmıştır. Verilerin analizinde standart sapma, aritmetik ortalama, normallik testleri için Kolmogorov-Smirnova ve Shapiro-Wilk test sonuçları dikkate alınmıştır. Test sonuçlarında, değişkenlere göre Mann Whitney U-testi, T-testi, Kruskal Wallis testi, One Way Anova testi ve ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyonu kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı ve yansıtıcı düşünme eğilim düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaratıcı düşünmenin sınıf düzeyine göre; yansıtıcı düşünmenin cinsiyet ve okuma alışkanlığına göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Üniversite, mezun olunan lise türü, gelir düzeyi, yaşanılan yer ve anne-baba eğitim durumu gibi değişkenler her iki düşünme türü için anlamlı fark oluşturmadığı tespit edilmiştir, Ayrıca araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme eğilimi ile yansıtıcı düşünme eğilimi arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. This research was carried out to examine the creative and reflective thinking disposition levels of form teacher candidates. For this purpose; trend levels were investigated according to gender, class level, university, high school type graduated, level of income, place of residence, reading habit and parental education level. This research was generated as a descriptive study in the correlational survey model, which is one of the quantitative research methods. The study group consists of form teacher candidates studying at the third and fourth grade at Kırşehir Ahi Evran University and Trabzon University in the 2018-2019 academic year. 270 form teacher candidates participated in the study. Data were collected as Self Information Form, Reflective Thinking Tendency and Marmara Creative Thinking Tendency scales. Standard deviation, arithmetic mean, and Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests results were taken into consideration in the analysis of the data. Mann Whitney U-test, T-test, Kruskal Wallis test, and One Way Anova test were used. In addition, Pearson correlation was used to determine the relationship between creative and reflective thinking. As a result of the data obtained, it was concluded that the form teachers candidates' creative and reflective thinking tendency levels were high. It was determined that creative thinking differs according to class level whereas; reflective thinking differences significantly according to gender and reading habits. It was determined that variables such as university, high school type graduated, level of income, place of residence and education level of parents have not created significant difference for the two thinking types. Besides, a moderate positive correlation was found between form teachers candidates' creative and reflective thinking.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs8xJT9Sp5vBGWjRW9L5jbYU63tv7w1OOU8eMw1TdzBlZhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6642
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [732]