Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine yönelik tutum ve özyeterlikleri ile hayat bilgisi dersinde kullanımına ilişkin görüşleri
Özet
Bu çalışmanın temel amacı; Kırşehir ilindeki sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumlarını, özyeterliklerini ve hayat bilgisi dersleri kapsamında yaratıcı drama yöntemini uygulamaya ilişkin görüşlerini belirlemektir.Araştırma 2013-2014 öğretim yılında Kırşehir ilinin Merkez ilçesinde bulunan ilkokullarda toplam 101 sınıf öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Yürütülen bu çalışmada, sınıf öğretmenleri üzerinde, sınıf öğretmenlerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumlarını ölçmek için Okvuran (2000) tarafından geliştirilmiş olan "Yaratıcı Drama Tutum Ölçeği (YDTÖ)" ve Can ve Cantürk-Günhan (2009) tarafından geliştirilmiş olan "Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise, öğretmenlerin hayat bilgisi dersi kapsamında yaratıcı drama yöntemini kullanımlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi sonucunda oluşturulmuştur. Bunun için, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan açık uçlu anket sorularının bulunduğu görüşme formu öğretmenlere uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; sınıf öğretmenlerinin çoğunluğu hayat bilgisi derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanmakta ve yaratıcı drama yönteminin öğrenmeyi kolaylaştırdığına inanmaktadır. Sınıf öğretmenleri yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik orta düzeyde olumlu tutum geliştirmişlerdir. Ayrıca, sınıf öğretmenleri yaratıcı drama yöntemini derslerinde uygulama konusunda kendilerini orta düzeyde yeterli görmektedirler. Sınıf öğretmenleri, çoğunlukla yaratıcı drama yöntemini uygularken oyun oynatma, canlandırma yapma, rol oynatma gibi tekniklerden yararlanmaktadır. Sınıf öğretmenleri hayat bilgisi derslerinde yaratıcı drama yöntemini uygularken sınıf mevcudunun uygun olmaması, zaman ve mekânın yetersiz olması, öğrencilerin etkinliklere katılımlarındaki yetersizlik sorunlarından bahsetmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu yaratıcı drama yöntemiyle ilgili herhangi bir hizmet içi eğitim ya da kurs almadıklarını ve herhangi bir hizmet içi eğitim ya da kurs almak istediklerini belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algıları; görev sürelerine göre, okuttukları sınıflara göre, yaşlarına göre ve mezuniyet derecelerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin tutum algıları; görev sürelerine göre, okuttukları sınıflara göre, yaşlarına göre ve mezuniyet derecelerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Sınıf öğretmenlerinin tutum algıları ile özyeterlik algıları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Main aim of this study is to determine intended attittudes and self-sufficiencies of class teachers in city of Kırsehir to creative drama and their views related with using creative drama method under the scope of life science lesson. There search was conducted on totally 101 class teachers in primary schools located in central district of Kırşehir province. In this study creative drama attitude scale (CDAS) developed by Okvuran (2000) and self-sufficiency perception scale related with using creative drama developed by Can and Canturk-Gunhan (2009) was used to measure the attitudes of class teachers towards creative drama. The qualitative data of there search were formed as a result of determination of teachers' views related with using creative drama method. According to research findings, majority of class teachers use creative drama in life science lessons and believe that creative drama eases learning. Class teachers developed mid-range positive attitude aimed to use creative drama. Also class teachers consider themselves mid-range sufficient about applying creative drama method in their lessons. Class teachers mostly use game techniques such as playing, animation making, and role playing while applying creative drama method. Class teachers mentioned about problems such as insufficient class population, insufficient time and place and inability of students to participate to the activities while applying creative drama method during life science lesson. Majority of class teachers mentioned that they did not receive any in service training or course related with creative drama and that they are eager to take an in-service training or course. The self-sufficiency perceptions of class teachers do not significantly vary according to duty periods, classes they give education, in ages and graduation levels. Besides attitude perceptions of class teachers do not significantly vary according to duty periods, classes they give education in, ages and graduation levels. There is a positively significant relation between attitude perceptions and self-sufficiency perceptions of class teachers.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKqpy5WDGEqNpXmL-IW8me7a5kHw4b78moU8LPphBCcAnhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6657
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [732]