Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından değişip değişmediğini belirlemek bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma, tarama modelinde yürütülen betimsel ve nicel bir araştırma niteliği taşımaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen Küresel Vatandaşlık Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri, Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 1. ve 4.sınıflarında öğrenim gören 183 öğretmen adayından toplanmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından toplanan veriler üzerinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri ile bağımsız iki grup karşılaştırmalarında nanparametrik testlerden Mann-Whithney U, çoklu grup karşılaştırmalarında ise Kruskal-WallisH testleri yapılmıştır Araştırma sonucunda; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeyleri yüksek derecede olumlu çıkmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinde, cinsiyet, sınıf farkı, coğrafi bölge, siyasal olayları takip düzeyi, sivil toplum kuruluşlarına katılım durumu ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak, öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin eylemsel işlevselliğini kontrol eden ve bu seviye düşük ise tutumlarını davranışlara dönüştürmeleri için gerekli çalışmaların yapılması önerilmiştir. Ayrıca, iletişimin tüm diğer değerlerin yayılmasında olduğu gibi küresel vatandaşlık algısı ve tutumu üzerine de etkiler taşıdığı düşünülmektedir. Bu bağlamda özellikle internet kullanan bireylerle kullanmayanlar arasındaki tutum düzeyine yönelik araştırmanın yapılabileceği önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Küresel vatandaşlık, küresel vatandaşlık eğitimi, vatandaşlık, sosyal bilgiler eğitimi, küreselleşme. The aim of the study is to determine whether the global citizenship attitude levels of social science nominee instructors change or not according to different variants. The research has the quality of figurative and quantative research that is pursued in scanning model. In the research in order to collect the data global citizenship attitude scale has been used which is developed by the researcher . The data for the research have been collected from the 183 nominee instructor attending the first and the fourth year of social science teaching department of Ahi Evran University.Frequency, percentage, arithmetic medium standard deviation rate tests and in two independent group comparison, Mann ?Whithney U from non- parametric test, in multiple group comparison Kruksal ?Wallis H test have been applied over the data collected from the social science nominee instructors As a result of the research it has been concluded that global citizenship attitude level of nominee instructor of social science department is highly positive. It has been noticed that the global citizenship attitude level of nominee instructor of social science does not show meaningful difference according to the variants of sex, class level, geographical area, pursuit level in political issues, the participation status into civilian society organizations, the educational level of the father. By the help of the result of the research it has been suggested that the global citizenship attitude level of nominee instructors must be raised to the level that controls actional functionalism and ın order to put such treatment into practice, the necessary studies must be carried out. In addıtıon, the most ımportant factor provıdıng the spread of global cıtızenshıp value ıs the developments ın the fıeld of communıcatıon. In thıs context, ıt ıs suggested that a study especıally towards the level of attıtude between the ındıvıduals usıng the ınternet and those not usıng ıt mıght be carrıed out. Keywords: Global Citizenship, global citizenship education, citizenship, social studies education, globalization
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=iTkOhwevEenJZ3onUvs52iCLmvYeSc8Nqw4o52ZZJgsSPcx5SifOsAcuWVnccilYhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6688
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [732]