dc.contributor.advisor | Çiriş, Vahit | |
dc.contributor.author | Deniz, Ahmet Vahap | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T20:10:58Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T20:10:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rr1K4qyHaHdKBFh7lkbfJRXqvg2KRgrKr95UUW08ZibN | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12513/6708 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı spor yapma durumlarına göre lise öğrencilerinin (10,11 ve 12. Sınıf düzeyleri) internet bağımlılık düzeylerini ve sosyal beceri düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Çalışmaya Kırşehir ilinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı merkez ve ilçelerde öğrenim gören 421 öğrenci kolayda örnekleme yöntemiyle dahil edilmiştir. Katılımcıların kişisel bilgilerini belirlemek için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, internet bağımlılık düzeylerini belirlemek için İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ) ve sosyal beceri düzeylerini belirlemek amacıyla Sosyal Beceri Envanteri Kısa Formu (SBE) kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda ikili değişkenler ile SBE ve İBÖ'nin analizinde bağımsız t-testi, üç ve daha fazla değişkenlerin analizinde ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Bununla birlikte Post Hoc LSD testi ile anlamlı farklılığın kaynağı belirlenmiştir. Bağımsız t-testi sonuçlarında anlamlı farklılığın etki büyüklüğünü hesaplamak için n2 etki büyüklüğü katsayısı kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin yordanmasında ise internet bağımlılıklarına etkilerini belirlemek amacıyla basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin İBÖ ve SBE'de yer alan maddeler için verdikleri cevaplar beşli likert tipinde olup değerlendirme ölçeği grup değer aralığının tespitinde; a = Ranj / Yapılacak Grup Sayısı formülü kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, araştırmaya katılan lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyi ortalaması "Nadiren" düzeyinde belirlenmiştir (x=34.82). Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin sosyal beceri düzeyi ortalamalarının (x=3.09) olduğu ve bu ortalamanın "benim gibi" düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Çalışmamızda spor lisesi ve anadolu lisesi öğrencilerinin meslek lisesi öğrencilerine kıyasla sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu (F(2:418):3.543; p<0.05), spor yapmayan öğrencilerin (??? =40,92), spor yapan öğrencilere (??? =29,84) kıyasla internet bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu, spor yapan öğrencilerin (??? =3,17) spor yapmayan öğrencilere (??? =2,99) göre sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu, 1-3 yıl spor yaşı olan öğrencilerin (??? =33,24) 5-8 yıl spor yaşı olan öğrencilere (??? =27.19) kıyasla internet bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu ve katılımcıların verdikleri yanıtlar incelendiğinde; katılımcıların internet bağımlılığı ile sosyal beceri düzeylerinde negatif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğu(r: -0,462; p<0,001), internet bağımlılığı artıkça sosyal beceri düzeyinin düştüğü, genel olarak sosyal beceri toplam varyansının %21,3'ünün öğrencilerin internet bağımlılığı tarafından açıklandığı ve internet bağımlılığının sosyal beceri düzeyini negatif yönde güçlü bir şekilde etkilediği sonuçları ortaya çıkmıştır. Haziran 2023, 81 Sayfa Anahtar Kelimeler: Spor, Beden Eğitimi, Sosyal Beceri, İnternet Bağımlılığı. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the internet addiction levels and social skill levels of high school students (10th, 11th, and 12th grades) based on their sports engagement situations. A total of 421 students attending schools in the central and district areas of Kırşehir province, under the Ministry of National Education, were included in the study by using convenience sampling. A Personal Information Form, created by the researcher, was used to collect participants' personal information. The Internet Addiction Scale (IAS) was employed to assess internet addiction levels, while the Short Form of Social Skills Inventory (SSI) was utilized to measure social skills levels. Parametric tests were employed for data analysis, including independent t-tests for binary variables and one-way analysis of variance (ANOVA) for analysis involving three or more variables. Additionally, the Post Hoc LSD test was used to identify the source of significant differences. The effect size coefficient, n2, was calculated to determine the effect size of significant differences in the independent t-test results. Simple linear regression analysis was conducted to predict the social skills levels of high school students based on their internet addiction levels. The responses to items in the IAS and SSI by high school students were evaluated on a five-point likert scale. The determination of the evaluation scale group value range was based on the formula a = Range / Number of Groups. The analysis of the obtained data revealed that the average internet addiction level of participating high school students was determined to be at the "Rarely" level (x=34.82). The average social skills level of participating high school students was found to be (x=3.09), indicating a "Like me" level. In our study, it was observed that students from sports high schools and Anatolian high schools had higher social skills levels compared to vocational high school students (F(2:418):3.543; p<0.05). Non-sports students (x?=40.92) had higher internet addiction levels compared to sports students (x?=29.84), while sports students (x?=3.17) had higher social skills levels compared to non-sports students (x?=2.99). Moreover, students with 1-3 years of sports experience (x?=33.24) had higher internet addiction levels compared to students with 5-8 years of sports experience (x?=27.19). Upon examining the participants' responses, it was observed that there was a moderate negative relationship between internet addiction and social skills levels (r: -0.462; p<0.001), indicating that as internet addiction increased, social skills levels decreased. Overall, it was found that 21.3% of the total variance in social skills was explained by students' internet addiction, and internet addiction strongly negatively influenced social skills levels. June 2023, 81 Pages Key Words: Sport, Physical Education, Social Skill, Internet Addiction | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Spor | en_US |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Spor yapma durumlarına göre 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin ve sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir il örneği) | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of 10th, 11th, and 12th grade students' internetaddiction and social skill levels according to their sportsengagement situations (A sample of Kirşehir province) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Enstitüler, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 80 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 806856 | en_US |