Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarının incelenmesi (Şanlıurfa il örneği)
Abstract
Nicel ve nitel bir özellik taşıyan, karma desenin kullanıldığı bu araştırma; Giriş, Kavramsal/Kuramsal Açıklamalar, Yöntem, Bulgular, Sonuç ve Tartışma olmak üzere beş ana bölümden oluşmaktadır. Bu çalışmada, Türkçe öğretmenlerinin cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan program, yılda okunulan kitap sayısı ve okutulan sınıf mevcudu değişkenleri açısından ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumları incelenmiş ve elde edilen bulguların nitel sonuçlarla örtüşme düzeylerine bakılmıştır; sonuçta şu bulgulara ulaşılmıştır: Birinci alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin tutumlarının genel düzeyi incelenmiş ve katılıyorum düzeyinde olumlu tutuma sahip oldukları tespit edilmiştir. İkinci alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı farklılaşmalar olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma sonunda, Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı farklılıklar olmadığı belirlenmiştir. Üçüncü alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin tutum puanlarının mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı farklılaşmalar gösterip göstermediği incelenmiştir. Sonuçta, Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumları arasında mesleki kıdem değişkeni bakımından anlamlı farklılıklar gösterdiği saptanmıştır. Dördüncü alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları ile kitap okuma alışkanlıkları arasında anlamlı bir ilişki (korelasyon) olup olmadığı sınanmıştır. Sonuçta, Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumları ile okuma alışkanlığı arasında pozitif yönlü, düşük düzeyli, anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Beşinci alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında mezun olunan program yönünden anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı sınanmıştır. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında mezun olunan program değişkeni bakımından anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Altıncı alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında okutulan sınıf mevcudu bakımından anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma neticesinde okutulan sınıf mevcudu ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Yedinci alt problem ile Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri alınmıştır. Türkçe öğretmenlerinin görüşleri sayısallaştırılmış, sonuçlar tablolar halinde gösterilmiştir. Anahtar Kelimeler: Değerlendirme, Eğitim, Ölçme, Tutum, Türkçe Öğretmenleri This study, which has a quantitative and qualitative character, uses a mixed design; it consists of five main sections: Introduction, Conceptual/Theoretical Explanations, Method, Results, Conclusion, and Discussion. In this study, Turkish teachers' attitudes towards measurement and evaluation were examined in terms of gender, class size, the program graduated, the number of books read, and class size taught, and the level of overlap of the findings with the qualitative results was examined; as a result, the following findings were reached: With the first sub-problem, the general level of Turkish teachers' attitudes towards assessment and evaluation was examined and it was determined that they had a positive attitude at the level of I agree. With the second sub-problem, it was examined whether there were significant differences between the scores of Turkish teachers' attitudes towards measurement and evaluation in terms of gender variables. As a result of the research, it was determined that there were no significant differences between the scores of Turkish teachers' attitudes toward assessment and evaluation in terms of gender variables. With the third sub-problem, it was investigated whether Turkish teachers' attitude scores towards measurement and evaluation show significant differences according to the variable of professional seniority. As a result, it was determined that there were significant differences between the attitudes of Turkish teachers towards assessment and evaluation in terms of the professional seniority variable. With the fourth sub-problem, it was tested whether there was a significant correlation (correlation) between Turkish teachers' attitude scores towards assessment and evaluation and their reading habits. As a result, a positive, low-level significant relationship was found between Turkish teachers' attitudes towards measurement and evaluation and their reading habits. It was investigated whether there is a significant difference between the fifth sub-problem and the scores of Turkish teachers' attitudes towards assessment and evaluation in terms of the program graduated. As a result of the research, it was determined that there is a significant difference between the scores of Turkish teachers' attitudes towards assessment and evaluation in terms of the graduated program variable. It was investigated whether there is a significant difference between the sixth sub-problem and the scores of Turkish teachers' attitudes towards assessment and evaluation in terms of the number of classes taught. As a result of the research, it was determined that there was a significant difference between the class size taught and the attitude scores of Turkish teachers toward assessment and evaluation. With the seventh sub-problem, the opinions of Turkish teachers about measurement, and evaluation were taken. The opinions of Turkish teachers were digitized, and the results were presented in tables. Key Words: Assessment, Evaluation, Education, Attitude, Turkish Teachers
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rpnqAxWt61ocbltNwHOjRHE-vIb9BHCE40pmwqQM6Wcthttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6803
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]