dc.contributor.advisor | Aydın, Davut | |
dc.contributor.author | Uulu, Nursultan Danııar | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T20:11:11Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T20:11:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCLqcJBjR3tKbgBVhp6dUgqrh73POvjgYvWnU_DqZGxPu | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12513/6823 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Türkiye'deki Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ve Kırgızistan'daki Kırgızistan – Türkiye 'Manas' Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümü ve Kırgızistan Oş Devlet Üniversitesi Psikoloji bölümünde lisansöğrenimine devam eden öğrencilerin iletişim becerisi, benlik saygısı ve iyimserlik düzeylerinin farklı değişkenler açısından karşılaştırmak amacıyla yapılmış nicel bir araştırmadır. Araştırma grubun 233 kadın ve 137 erkek olmak üzere toplam 370 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından çalışmaya katılanların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla hazırlanan kişisel bilgi formu, çalışmaya katılanların iletişim becerilerini tespit etmek amacıyla Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri (İBE), benlik saygılarını tespit etmek amacıyla Arıcak (1999) tarafından geliştirilmiş olan Benlik Saygısı Ölçeği ve Balcı ve Yılmaz (2002) tarafından öğrencilerin iyimserlik düzeylerini tespit etmek amacıyla geliştirilen İyimserlik Düzeyi Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin iletişim becerileri benlik saygıları ve iyimserlik düzeylerinin cinsiyet değişkeni arasındaki farklılaşma durumunu incelemek için bağımsız örneklem T-Testi, öğrencilerin iletişim becerileri benlik saygıları ve iyimserlik düzeylerinin yaş, okuduğu üniversite, sınıf, kardeş sayısı, ailenin ekonimik durumu, baba eğitim durumu ve anne eğitim durumu değişkenleri arasındaki farlılaşma durumunu incelemek için tek yönlü ANOVA testi, benlik saygısı ve iyimserlik düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon testi, benlik saygısı ve iyimserlik düzeyi değişkenlerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisine ilişkin Çoklu Regresyon testi uygulanmıştır. Veriler SPSS 23 paket programı ile analiz edilmiştir. Bu araştırmanın bulgularında, öğrencilerin iletişim becrerileri ve iyimserlik düzeyleri cinsiyet değişkenine, iletişim becerileri ve benlik saygısı okuduğu üniversiteye, benlik saygısı öğrencinin aile ekonomik durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Diğer tarftan; iletişim becerileri ile benlik saygısı ve benlik saygısı ile iyimserlik düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif ilişki olduğu, Çoklu Regresyon analizi sonucunda benlik saygısı ve iyimser düzeyleri değişkenleri ile iletişim becerileri arsaında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Ancak, İletişim becerileri,benlik saygısı ve iyimserlik düzeyleri; yaş, sınıf, anne – baba eğitimi durumu bakımından anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Anahtar Kelimeler: İletişim becerileri, benlik saygısı, iyimserlik düzeyi. | en_US |
dc.description.abstract | This research was carried out in order to compare the communication skills, self-esteem and optimism levels of the students who continue their undergraduate education in the Department of Guidance and Psychological Counseling at the Kirsehir Ahi Evran University in Turkey and the Kyrgyzstan - Turkey 'Manas' University in Kyrgyzstan and the Psychology Department of the Kyrgyz Osh State University in terms of different variables. It is a quantitative research. The research group consists of 370 students, 233 of whom are women and 137 are men. As data collection tools in the research, the personal information form prepared by the researcher to determine the demographic characteristics of the participants, the Communication Skills Inventory (ICI) developed by Ersanlı and Balcı (1998) to determine the communication skills of the participants, and Arıcak (1999) to determine their self-esteem. The Self-Esteem Scale developed by Balcı and Yılmaz (2002), and the Optimism Level Scale developed by Balcı and Yılmaz (2002) to determine the optimism levels of the students were used. Independent sample T-Test was used to examine the differentiation status of students' communication skills, self-esteem and optimism levels between gender variable, and students' communication skills, self-esteem and optimism levels were determined by age, university, class, number of siblings, family economic status, father's education level and mother's education level. One-way ANOVA test was used to examine the differentiation between the variables of self-esteem, Pearson Correlation test to examine the relationship between self-esteem and optimism levels and communication skills, and Multiple Regression test for the effect of self-esteem and optimism level variables on communication skills. The data were analyzed with the SPSS 23 package program. In the findings of this study, it was seen that the communication skills and optimism levels of the students differed according to the gender variable, the communication skills and self-esteem differed according to the university they attended, and the self-esteem of the students according to the family economic status. On the other hand; It was seen that there was a moderate positive relationship between communication skills and self-esteem, and between self-esteem and optimism levels, and as a result of Multiple Regression analysis, there was a moderate and significant relationship between the variables of self-esteem and optimism levels and communication skills. However, communication skills, self-esteem and optimism levels; There is no significant difference in terms of age, class, parental education status. Keywords: Communication skills, self-esteem, level of optimism. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | en_US |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | en_US |
dc.title | Türkiye ve Kırgızistan üniversite öğrencilerinin iletişim becerisi, benlik saygısı ve iyimserlik düzeylerinin farklı değişkenler açısından karşılaştırılması | en_US |
dc.title.alternative | Turkish and Kyrgyz student's communication skills, self esteem and optimism level to compare to the different variables | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 112 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 740147 | en_US |