Üniversite öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlikleri
Abstract
Duygu yönetimi hem kişisel hayatı hem de örgütsel hayatı etkileyen ve gün geçtikçe daha çok önem kazanan bir olgudur (Avcı, 2014, 5). Duygu yönetimi özdenetim, özbilinç, iletişim, sosyal beceriler ve empati alt boyutlarından oluşmaktadır. Bu beş boyut duygu yönetimini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu araştırmada amaç Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde görev yapan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterliklerini incelemektir. Araştırma Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde bulunan 702 öğretim elemanından 310'u ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada öğretim elemanlarının yaş, cinsiyet, unvan, idari görev, birim, kıdem, medeni hal ve alan değişkenine göre duygu yönetimi yeterlik düzeyleri incelenmiştir. Araştırma öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterliklerini nicel ölçme araçlarıyla ve olduğu gibi ortaya koymayı amaçlayan betimsel tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Çeçen (2002) tarafından geliştirilen "Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeği" ile "kişisel bilgi formu" kullanılmıştır. Yapılan bu ölçekle öğretim elemanlarının demografik özellikleri göz önünde bulundurularak duygu yönetimi becerilerine ilişkin sonuçlar elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 22.0 ve Lisrel programları kullanılmıştır. Öncelikle veriler üzerinde kayıp veri analizi yapılmış ve kayıp verilere ortalama atama yöntemiyle yeni veriler atanmıştır. Normallik sonuçlarına bakılarak analizler yapılmıştır. Betimsel analiz yapmak için frekans, ortalama ve standart sapma, ikili değişkenlerin karşılaştırılması için T testi ya da Kruskal Wallis testi, üç ve üzeri gruptan oluşan değişkenlerin karşılaştırılması için Anova ya da Mann-Whitney U testi yapılmıştır. ANOVA sonucuna göre istatistiksel olarak anlamlı çıkan değişkenler için alt grupları karşılaştırmak amacıyla Post Hoc analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlikleri orta düzeydedir. 50 yaş ve üzerinde görev yapan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlik düzeyleri diğerlerine göre daha yüksektir. Öğretim görevlilerinin duygu yönetimi yeterlik düzeyleri diğerlerine göre daha yüksektir. Fakültede görev yapan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlikleri daha yüksektir. 11-20 yıl arası görev yapan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlik düzeyleri daha yüksektir. Bekâr öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlik düzeyleri evlilere göre daha yüksektir. Fen bilimlerinde görev yapan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlik düzeyleri diğerlerine göre daha yüksektir. Bayan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlik düzeyleri erkeklere göre daha yüksektir. İdari görevi olan öğretim elemanlarının duygu yönetimi yeterlikleri olmayanlara göre daha yüksektir. Emotion management is a phenomenon that affects both personal and organizational life and gains more importance day by day (Avcı, 2014, 5). Emotion management consist of sub-dimensions of self-control, self-awareness, communication, social skills and empathy. These five dimensions significantly affect emotion management. The aim of this study is to search the emotion management ability of the teaching staff at Kırşehir Ahi Evran University. The research was conducted on 310 of 702 lecturers who work at Kırşehir Ahi Evran University. In this research, emotion management competency levels of the teaching staff according to age, gender, title, administrative duty, unit, seniority, marital status and area variable were examined. The research is a Descriptive Survey model which aims to determine the emotion management competencies of faculty members with quantitative measurement tools. 'Emotion Management Skills Scate' developed by Çeçen (2002) and 'Personel Information Form' were used in order to gather data. By the help of this scale, the results on emotion management skills are obtained by consireding the lecturers demographic features. For analyzing the data SPSS 22.0 and Lisrel Programs were used. Firstly, lost data analysis was performed on the data and new data was obtained by means of average assignment method. Analyzes were made by looking at the results of normality. Frequency, average and standard deviation for Descriptive analysis, T test or Kruskal Wallis test to compare binary variables, Anova or Mann-Whitney U test to compare variables from groups of three or more, were used. Post Hoc analyzes were performed to compare the subgroups for the variables that were statistically significant according to the Anova results. As a result of the research, the emotion management of the instructors is at a moderate level. The emotion management competence levels of the faculty members who are 50 years or older are higher than the others. The level of competence of emotion management of faculty members is higher than the others. The faculty members in the faculty have higher emotion management. Emotional management levels of faculty members between 11-20 years are higher. Single faculty members have higher levels of emotion management competence than married members. The level of competence of emotion management of faculty members in science is higher than the others. Female faculty members have higher levels of emotion management competence than men. The faculty members who have administrative duties have higher emotion management competencies than those who do not.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=FgmkGchPKo23qQqBeqzVZurl2w22zIApI5ZfL3FZLrzCgMV_Zy8KX5ZSwiX2c-Sghttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6863
Collections
- Tez Koleksiyonu [732]