Zekâ oyunları dersine yönelik öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin görüşleri
Abstract
Eğitim, toplumun en geniş ve çok yönlü faaliyet alanlarından birisidir. Eğitim yoluyla önceden belirlenen amaçlar doğrultusunda insanların duygusal, bedensel, zihinsel yetenekleri geliştirilirken farklı yöntem, teknik ve materyallerden faydalanılır. Oyunlar, bu amaçlar doğrultusunda kullanılan materyallerin en önemlilerinden biridir. Oyun çocukların dünyasında birçok bilginin aktarımında başvurulan en etkili yollardandır. Çocuklar oyun oynadıkları süreçte zekâlarını da aktif olarak kullanmaktadırlar. Yani oyunlar çocukluk döneminde zekâ gelişimine önemli bir katkı sağlamaktadır. Özellikle zekâ oyunları bu gelişim sürecinde önemli bir yere sahiptir. Zekâ oyunlarında çocuklar oyuna aktif olarak katılım sağlamaktadırlar. Bu oyunlar çocuklara mantıksal çözümler üretme kabiliyeti kazandırmaktadır. Temel eğitim ve orta öğretim çağındaki çocuklara sağladığı olumlu kazanımlar nedeniyle zekâ oyunları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından müfredata alınmıştır. Bu çalışmanın amacı eğitim sürecinin merkezinde yer alan öğrencilerin, öğretmenlerin ve öğrenci velilerinin Zekâ Oyunları dersine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırmada nitel ve nicel tekniklerin bir arada kullanıldığı karma desen tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel çalışma kısmında tarama modeli türlerinden genel tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmanın nitel kısmında ise durum çalışması modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenen ve gönüllülük esasına göre seçilen 335 öğrenci, 201 veli ve 13 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında belirlenen problemleri yanıtlamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen iki farklı 5'li likert tipi ölçek formu ve yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Zekâ Oyunları dersine yönelik "katılıyorum" düzeyinde olumlu görüşe sahip oldukları ve çalışma grubundaki öğrencilerin cinsiyetlerine ve sınıf düzeylerine göre görüşlerinin anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci velilerinin Zekâ Oyunları dersine yönelik görüşlerinin "çok yüksek" düzeyde olumlu olduğu, velilerin görüşlerinin cinsiyetlerine göre "Zekâ Oyunları dersinin çocukların gelişimine etkisi" alt boyutunda kadınların lehine anlamlı farklılık gösterdiği ancak diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma grubundaki velilerin eğitim düzeylerine göre Zekâ Oyunlarına yönelik görüşlerinin üniversite mezunlarının lehine anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerden toplanan verilere göre ise öğrencilerin Zekâ Oyunları dersini seçme nedenlerinin; "çevrim içi uygulamalara olan ilgileri, Zekâ Oyunları dersinin işlenişinde karşılaşılan sorunlar; sınıfların kalabalık olması, Zekâ Oyunları ders saatinin az olması", Zekâ Oyunları dersi öğretim programına konu ve kazanım olarak eklenmesi gereken hususların; "Zekâ Oyunları dersinin tarihi, Zekâ oyunları çeşitliliği", olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Zekâ Oyunları dersi için programa ve dersin işleniş sürecine eklenmesi gereken değerlendirme etkinlikleri ile ilgili olarak ise "ülke geneli zekâ oyunları turnuvaların yapılması ve üniversitelere ya da liselere giriş sınavlarında zekâ oyunları ile ilgili sorular sorulması gerektiği" sonuçlarına ulaşılmıştır. Education is one of the widest and most versatile fields of activity of the society. Different methods, techniques and materials are used while improving the emotional, physical and mental abilities of people in line with the predetermined goals through education. Games are one of the most important materials used for these purposes. Play is one of the most effective ways to transfer a lot of information in the world of children. Children actively use their intelligence in the process of playing games. In other words, games make an important contribution to the development of intelligence in childhood. In particular, intelligence games have an important place in this development process. Children actively participate in the game in intelligence games. These games provide children with the ability to produce logical solutions. Because of the positive gains they provide to children in basic education and secondary education, intelligence games have been included in the curriculum by the Ministry of National Education. The aim of this study is to determine the opinions of students, teachers and parents of students, who are at the center of the education process, about the Intelligence Games lesson.In this research, a mixed design, in which qualitative and quantitative techniques are used together, was preferred. In the quantitative study part of the research, the general survey model, one of the survey model types, was adopted. In the qualitative part of the research, the case study model was used. consists of 201 parents and 13 teachers. In order to answer the problems determined within the scope of the research, two different 5-point Likert-type scale forms and a structured interview form developed by the researcher were used. As a result of the research, it was concluded that the students had a positive opinion at the level of "agree" towards the Intelligence Games lesson and that the opinions of the students in the study group did not differ significantly according to their gender and grade levels.It was concluded that the opinions of the students' parents about the Intelligence Games lesson were positive at a "very high" level, and that the opinions of the parents differed significantly in favor of women in the sub-dimension of "The effect of the Intelligence Games lesson on the development of children", but did not show a significant difference in other sub-dimensions. In addition, it was concluded that the views of the parents in the study group about Intelligence Games differed significantly in favor of university graduates according to their education levels. According to the data collected from the teachers, the reasons for the students to choose the Intelligence Games course; "their interest in online applications, the problems encountered in the teaching of the Intelligence Games course; It has been determined that the classes are crowded, the lesson hours of Intelligence Games are low", the issues that should be added to the Intelligence Games lesson curriculum as a subject and outcome; "The history of the Intelligence Games lesson, the variety of intelligence games". In addition, regarding the evaluation activities that should be added to the program and the teaching process for the Intelligence Games course, it was concluded that "intelligence games tournaments should be held throughout the country and questions about intelligence games should be asked in the entrance exams for universities or high schools".
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RsTBl6RWK25OBMIKtIgYYSGxvErmficFVP5cYSdY3PVqQhN-sMhFVX1mVCf7T92zhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6947
Collections
- Tez Koleksiyonu [732]