Zumba eğitmenlerinin zumba kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı zumba kavramına metaforik anlamda açıklık getirmek için zumba eğitmenlerinin zumba kavramı hakkında metaforik algılarının incelenmesidir. Araştırma, zumba ile ilgili elde edilen bulguların sistematik bir şekilde derlenerek literatüre kazandırılmasını hedeflenmektedir. Bu araştırmanın evrenini zumba eğitmenlik belgesine sahip olan, Türkiye geneli aktif olarak zumba eğitmenliği yapan zumba eğitmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi için ise gönüllü olarak araştırmaya katılan ve aktif olarak zumba eğitmenliği yapan 15 erkek ve 123 kadın 138 zumba eğitmenine ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen 5 kâğıt, metaforun konusu ile metaforun kaynağı arasındaki ilişki bakımından uyumsuz bulundukları gerekçesiyle elenerek araştırma kapsamı dışında bırakılmıştır. Araştırmaya katılacak olan zumba eğitmenlerinin zumba kavramına yönelik zihinsel imgelerini ortaya çıkarmak için görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplamak için, veri toplama aracı olarak metafor formu hazırlanmıştır. Araştırmaya katılan zumba eğitmenlerinin zumba kavramına yönelik sahip oldukları algıları ortaya çıkartmak amacı ile her birine "Zumba…….. gibidir. Çünkü……….." cümlesi yazılı form verilmiştir. Katılımcılardan bu cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada elde edilen metaforlar bir betimleme aracı olarak kullanıldığından verilerin analizinde nitel araştırma yaklaşımlarından içerik analizi, xii araştırma modeli olarak ise olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Verilerle ilgili analizlerde şekil ve diyagramları elde etmek için MAXQDA veri analizi sistemi kullanılmıştır. Değerlendirme verilerinin sonucunda, araştırmaya katılan zumba eğitmenlerinin zumba kavramına yönelik toplam 50 adet metafor geliştirdiği görülmektedir. Geliştirilen bu metaforlar içinde zumba eğitmenleri tarafından kullanılan en yüksek frekansa sahip metafor "terapi" (21) metaforu olmuştur. Bu metafor dışında "aşk" (11), "enerji" (11), "mutluluk" (10), "hayat" (7), "eğlence" (6), "özgürlük" (6) sıkça kullanılan metaforlardır. Ayrıca 30 adet metafor ise birer öğrenci tarafından geliştirilmiştir. Bir metaforun ortalama yüzdelik değeri "0,72" iken metafor başına düşen ortalama katılımcı sayısı ise yaklaşık olarak "0,36"dir. Zumba eğitmenlerinin zumba kavramına yönelik geliştirmiş oldukları metaforlar, ortak özellikleri bakımından kendi aralarında 5 kategoride gruplandırılmış ve değerlendirilmiştir. "Yaşamsal doyum" en çok metaforun (f:15) bulunduğu kategoridir. Sırasıyla "psikolojik rahatlama" (f:12), "duygusal tatmin" (f:10), "sağlıklı olma" (f:7) ve en az metaforun olduğu "fiziksel kazanım" (f:6) kategorisidir. Psikolojik rahatlama (53) ve yaşamsal doyum (49), kategorileri ise en çok katılımcının bulunduğu kategoriler olarak belirlenmiştir. En az katılımcının bulunduğu ise "sağlıklı olma" (8) ve "fiziksel kazanım" (6) kategorisi olmuştur. Elde edilen bilgilere göre zumba eğitmenlerinin zumba kavramını ifade etmek için farklı metaforlar kullandıkları görülmektedir. Araştırmanın sonucuna göre zumba; yaşamsal doyum, psikolojik rahatlama, duygusal tatmin, sağlıklı olma ve fiziksel kazanım açısından birçok olumlu etki sağlayan eğlenceli ve enerjik bir fitness aktivitesidir. Bu aktivite, bireylerin duygusal olarak tatmin olmalarına, streslerini azaltmalarına, özgüvenlerini artırmalarına ve fiziksel sağlıklarını iyileştirmelerine katkıda bulunabilir. Zumba yapan bireyler, dans ederken özgür hissedebilir, mutluluk ve hayatı daha olumlu bir perspektifle deneyimleyebilirler. Bu nedenle, zumba, hem bedensel hem de zihinsel sağlığı destekleyen bütünsel bir yaklaşım sunar. Sonuç olarak zumba; fiziksel, duygusal ve psikolojik yönden bireye bir çok katkı sağlayan egzersiz türü olup bu nedenle bireye enerji kaynağı olan mutluluk ve eğlence veren hatta bireye terapi yapma özelliği bulunan olumlu bir yaşam tarzı seçeneği olabilir. Bu çalışma zumba kavramının metaforlar aracılığıyla zumbanın ne anlama geldiğini anlamamıza yardımcı olacaktır. Aralık, 2023, 72 sayfa Anahtar kelimeler: egzersiz, metafor, zumba The aim of this research is to elucidate the concept of Zumba metaphorically by examining the metaphorical perceptions of Zumba instructors regarding the concept of Zumba. The research intends to systematically compile the findings related to Zumba and contribute them to the literature. The universe of this research consisted of Zumba instructors holding Zumba instructor certification and actively practicing Zumba instruction nationwide in Turkey. For the research sample, a total of 138 Zumba instructors, including 15 males and 123 females, who voluntarily participated in and actively conducted Zumba instruction, were reached. Five papers obtained in the research were eliminated and excluded from the scope of the study due to the perceived mismatch between the subject of the metaphor and the source of the metaphor. To reveal the mental images of Zumba instructors regarding the concept of Zumba, an interview form was used. A metaphor form was prepared as the data collection tool. Each participant was given a written form with the sentence "Zumba is like .... Because ...." to complete. Participants were asked to complete these sentences. Since the metaphors obtained in the research were used as a descriptive tool, content analysis, a xiv qualitative research approach, was used for data analysis, and phenomenological design was employed as the research model. MAXQDA data analysis system was used to obtain figures and diagrams in the analysis of the data. Based on the evaluation data, it is observed that the Zumba instructors participating in the research developed a total of 50 metaphors for the concept of Zumba. Among these metaphors, the one with the highest frequency used by Zumba instructors is the metaphor "therapy" (21). Other frequently used metaphors include "love" (11), "energy" (11), "happiness" (10), "life" (7), "fun" (6), and "freedom" (6). Additionally, 30 metaphors were developed by individual participants. The average percentage value for a metaphor is "0.72," and the average number of participants per metaphor is approximately "0.36." The metaphors developed by Zumba instructors for the concept of Zumba were categorized into 5 groups based on their common characteristics and evaluated. "Vital satisfaction" is the category with the most metaphors (f:15). Following this are "psychological relaxation" (f:12), "emotional satisfaction" (f:10), "being healthy" (f:7), and the category with the least metaphors is "physical gain" (f:6). "Psychological relaxation" (53) and "vital satisfaction" (49) categories were identified as the ones with the most participants. The categories with the least participants are "being healthy" (8) and "physical gain" (6). According to the information obtained, it can be seen that Zumba instructors use various metaphors to express the concept of Zumba. According to the results of the research, Zumba is a fun and energetic fitness activity that provides many positive effects in terms of vital satisfaction, psychological relaxation, emotional satisfaction, being healthy, and physical gain. This activity can contribute to individuals' emotional satisfaction, stress reduction, increased self-confidence, and improved physical health. Individuals practicing Zumba can feel free while dancing and experience happiness and life with a more positive perspective. Therefore, Zumba offers a holistic approach that supports both physical and mental health. In conclusion, Zumba is an exercise type that contributes to the individual in many ways, physically, emotionally, and psychologically, providing energy, happiness, and even therapeutic benefits, making it a positive lifestyle choice. This study will help us understand the meaning of the Zumba concept through metaphors. Keywords: exercise, metaphor, zumba.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHKWTYrWHYwG6G_5oC7lcsgeNoveUWYcwVFdPvWNBaLTDhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6950
Collections
- Tez Koleksiyonu [134]