Öğretmen Adaylarının Pandemi Sonrası Fen Öğretimi Ve Çevrimiçi Öğrenme Yeterlik İnançlarının İncelenmesi
Citation
Doğan Gönen, Öğretmen Adaylarının Pandemi Sonrası Fen Öğretimi Ve Çevrimiçi Öğrenme Yeterlik İnançlarının İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2024.Abstract
Öğretmenlerin çevrimiçi kaynaklar oluşturma ve yönetme yeterlikleri onların
aynı zamanda sanal deneyler yürütme ve öğrenmeyi geliştirmek için dijital araçları
kullanma yeterliklerini ve bu durumun bir sonucu olarak genel fen öğretimi öz
yeterliliklerini olumlu yönde etkileyebilir. Bu çalışma öğretmen adaylarının fen
öğretimi ve çevrim içi öğrenme yeterlik düzeylerini incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç
çerçevesinde araştırmada nicel araştırma desenlerinden biri olan kesitsel tarama modeli
kullanılmıştır. Tarama araştırma modelinin kullanıldığı çalışmalarda, çalışma evrenini
temsil etmenin en etkili yolu çalışma grubunu basit seçkisiz olarak belirlemektir. Bu
nedenle 472 öğretmen adayı basit seçkisiz olarak araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin
elde edilmesinde (i) kişisel bilgi formu, (ii) fen öğretimi yeterlik inanç ölçeği ve (iii)
çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Ölçme araçları beşli
likert olarak hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde parametrik ve non-
parametrik testler birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen
adaylarının fen öğretimine yönelik yeterlik inançlarının cinsiyet değişkenine göre
farklılık gösterdiği ve bu farkın istatistiki olarak kadınlar lehine anlamlı olduğu
görülmüştür. Ayrıca, iyi düzeyde bilgisayar kullanan öğretmen adaylarının, çevrimiçi
öğrenmeye yönelik öz yeterlik inanç skorlarının betimsel olarak daha yüksektir.
Çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik inançları cinsiyete göre incelendiğinde ise
erkekler lehine bir farkın anlamlı olduğu görülmüştür. Fen öğretimi ve çevrimiçi
öğrenme özyeterlikleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu
sonuçlara göre yüksek çevrimiçi öğrenme öz yeterliliği genellikle öğretmenlerin
teknolojiyi etkili bir şekilde kullanma, öğrencileri dahil etme ve öğretim stratejilerini
uyarlama becerilerini geliştirerek fen öğretim öz yeterliliğini destekleteceği ve
geliştireceği söylenebilir. Tersine, çevrimiçi öğrenme öz yeterliliğindeki zorluklar bir
öğretmenin fen öğretim yeteneklerine olan güvenini olumsuz etkileyecektir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [636]