Öğretim Elemanlarının Çevrimiçi Öğretime Hazırbulunuşluklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Citation
Mustafa Bagcı, Öğretim Elemanlarının Çevrimiçi Öğretime Hazırbulunuşluklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2024.Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının çevrimiçi öğretime yönelik
hazırbulunuşluklarının belirlenerek çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve
hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler konusunda öğretim elemanlarının görüşlerinin ortaya
çıkarılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda sıralı açıklayıcı karma araştırma deseni kullanılmıştır.
Araştırma, 105 öğretim elemanının katılımı ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel verilerin
toplanmasında “Öğretim Elemanlarının Çevrimiçi Öğretime Hazırbulunuşluk Ölçeği”
kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler,
bağımsız gruplar için t-Testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile iki sürekli değişken
arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Nitel verilerin
analizinde ise betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına
göre, demografik özelliklerden yaş faktörü açısından öğretim elemanlarının ölçek toplam
puanları arasında bir ters ilişki vardır. Mesleki deneyim değişkeni açısından bakıldığında ise,
0-10 yıl deneyime sahip öğretim elemanları ile 11-20 yıl deneyime sahip öğretim elemanları
arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer önemli bulgusu,
katılımcıların %79,99’u öğretim elemanlarının çevrimiçi öğretime hazırlanma sürecinde en çok
tercih ettikleri destek türleri sorusuna “Öğretim elemanı/akran danışmanlığı” cevabını vermiş
olmalarıdır. Nitel bulgularda ise öğretim elemanının çevrimiçi öğretimde başarılı olabilmesi
için “iletişim becerisi”, “pedagojik yetkinlikler” ve “ölçme ve değerlendirme becerisi” sahip
olması gereken yeterlilikler arasında vurgulanmıştır. Bununla birlikte, öğretim elemanları
“kurumsal destek” ve “teknolojik okuryazarlık” kategorilerine ilişkin çevrimiçi öğretime
yönelik hazırbulunuşluğu doğrudan etkilediği yönünde ortak görüş bildirmişlerdir. Son olarak,
çevrimiçi öğretime yönelik hazırbulunuşluğun yüksek olmasında “geçmişte alınan eğitimler”,
“çevrimiçi öğretim ortamlarındaki deneyimler”, “çevrimiçi öğretime karşı motivasyon ve
tutum” ve “teknolojiye yatkınlık” kategorilerinin etkili olduğu görülmektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [636]