8.Sınıf Öğrencilerinin Almanya Ve Türkiye Ders Kitaplarında Yer Alan Olasılık Problemlerini Çözme Süreçleri
Citation
Işık, Yasin. 8.Sınıf Öğrencilerinin Almanya Ve Türkiye Ders Kitaplarında Yer Alan Olasılık Problemlerini Çözme Süreçleri. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Abstract
Olasılık hem öğretmenler hem de öğrenciler için en karmaşık ve zorlayıcı
konulardan biri olarak kabul edilmektedir. Olasılık konusunun anlaşılmasındaki bu
zorlukların nedenleri arasında, öğrencilerin konuyu anlamak yerine formülleri
ezberlemeye odaklanmaları, soruları yeterince anlamamaları, olasılıkla ilgili kavramlara
karşı olumsuz tutum geliştirmeleri ve uygun öğretim materyallerinin yetersizliği yer
almaktadır. Bu araştırmada, olasılık konusunun TMMS (Trends in International
Mathematics and Science Study) sıralamasında Türkiye'nin önünde yer alan
Almanya'nın ders kitaplarında nasıl ele alındığını ve bu kitaplarda yer alan problemlerin
çözüm süreçlerinin karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, özel
durum çalışması yöntemi kullanılarak, araştırmacının sınıfındaki dört öğrenci çalışma
grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, Türkiye ve Almanya ders
kitaplarında yer alan olasılık problemleri, öğrencilerin bu problemleri çözerken
izledikleri adımlar ve bu süreçte öğrencilerle gerçekleştirilen görüşmeler kullanılmıştır.
Verilerin analizi betimsel analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda,
Türkiye'deki ders kitaplarında yer alan sekiz olasılık problemine öğrencilerin genellikle
doğru yanıt verdikleri, ancak birkaç problemde rastgele işlem yaparak yanlış sonuçlara
ulaştıkları belirlenmiştir. Öte yandan, Almanya ders kitaplarındaki problemlerde
öğrencilerin büyük bir kısmının yanlış cevap verdiği ve doğru çözüm oranının düşük
olduğu gözlenmiştir. Yanlış çözümlerin, öğrencilerin problemleri anlamada güçlük
çekmeleri, terimlerin anlamını kavrayamamaları ve doğru işlem basamaklarını
belirleyememeleri gibi sebeplerden kaynaklandığı tespit edilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [642]