Okul yöneticilerinin öğretim programlarının uygulanmasındaki öğretim liderliği rollerini belirlemeye yönelik bir alanyazın tarama çalışması
Abstract
Öğretim programlarının amaçlarına ulaşması, büyük ölçüde okul yöne- ticilerinin öğretim programlarının uygulanmasındaki öğretim liderliği rollerini yerine getirmelerine bağlıdır. Bu çalışma, söz konusu rolleri saptayabilmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada sunulan bilgiler alanyazın taramasıyla elde edilmiştir. Bu doğrultuda, öncelikle ilgili yayınlar taranmıştır. Yayınlardan elde edilen bilgilerden, okul yöneticilerinin öğretim programlarının uygulanmasın- daki öğretim liderliği rollerinin kuramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Konuyla ilgili araştırmalar da incelenmiş ve bu araştırmalarda üzerinde durulan, okul yöneticilerinin öğretim programlarının uygulanmasındaki öğretim liderliği rol- leri saptanmıştır. Çalışma sonucunda, okul yöneticilerinin öğretim programlarının uygu- lanmasındaki öğretim liderliği rollerinin öğretim liderliğinin genel alanı içinde olduğu ve bu rollerin boyutlarının “rehberlik, bilgi kaynağı olma, uygun fiziksel ortamlar yaratma, öğretim araç ve gereçlerini temin etme, öğretimi yönetme, mesleki gelişim, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sağlama, planlama, koordine etme, denetle- me, değerlendirme, araştırma, yönlendirme, kolaylaştırma, amaçları açıklama, kaynak sağlama ve kullanma, öğretim programı uygulamalarını yönetme, öğrenci gelişimini izleme, olumlu bir okul iklimi yaratma, takım çalışmasını sağlama, çeşitli kişilerle bir- likte çalışabilme” olduğu ortaya konmuştur. Achieving the objectives of curriculums is highly connected to the ins- tructional leadership roles for implementation of curriculums which must be fulfilled by the school principals. This study is conducted in order to determine the roles. The information presented in this study were obtained from literature scan. In this context, first the related publications were scanned. With the infor- mation obtained from the publications the theoretical framework of the instruc- tional leadership roles of school principals for implementation of curriculums established. Also the studies on the subject are examined and the instructional leadership roles of school principals for implementation of curriculums empha- sized on the studies are determined. As a result of this study, it have been revealed that the instructional lea- dership roles of school principals for implementation of curriculums are in the general area of instructional leadership and the dimensions of these roles are “guidance, being source of information, creating of appropriate physical environments, ensuring instructional tools and materials, managing instruction, professional develop- ment, providing the teachers professional development, planning, coordinating, super- vising, evaluation, researching, directing, facilitation, explaining the purposes, provi- ding and using source, managing the curriculum implementations, following-up the students development, creating a positive school climate, providing teamwork, interope- rability with various people”.