Yabancı Dil Kaygı Düzeyi Üzerinde Birer Yordayıcı Olarak Ortaokul Öğrencilerinin Ders Memnuniyeti, Motivasyonları ve Tutumlarının İncelenmesi
Künye
Yakup Durmuş, Yabancı Dil Kaygı Düzeyi Üzerinde Birer Yordayıcı Olarak Ortaokul Öğrencilerinin Ders Memnuniyeti, Motivasyonları ve Tutumlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin yabancı dil kaygı düzeyi üzerinde birer
yordayıcı olarak ortaokul öğrencilerinin ders memnuniyeti, motivasyonları ve tutumlarının
ilişkisini incelemektir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli ile
yapılmıştır. İlişkisel tarama yöntemindeki bu çalışma Kırşehir ilinde bulunan ortaokullarda tabakalı
örnekleme yöntemi ile 450 ortaokul öğrencisinden elde edilmiştir. Araştırmada veriler “Kişisel
Bilgiler Formu”, “Yabancı Dil Kaygı”, “Yabancı Dil Derslerinde Memnuniyet” ve “Yabancı Dil
Derslerinde Motivasyon ve Tutum” ölçekleri ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde normallik
varsayımları kontrol edilmiş ve parametrik testler işe koşulmuştur. Elde edilen sonuçlar,
öğrencilerin orta düzeyde yabancı dil kaygısı yaşadıklarını göstermektedir. En yüksek kaygı düzeyi
olumsuz değerlendirme kaygısında oluşurken, yabancı dil memnuniyetlerinde en yüksek ortalama
öğretim kadrosunda oluşmuştur. Bunun yanında öğrenciler yabancı dil dersini öğrenmeye yönelik
motivasyonları ve tutumları yüksek düzeydedir. Cinsiyet, ebeveyn eğitim düzeyi, özel
ders/dershaneye gitme durumuna göre kaygı, memnuniyet, tutum ve motivasyon anlamlı düzeyde
değişmemektedir. Buna karşın ebeveyn eğitim düzeyi öğrencilerin iletişim kaygısı üzerinde olumlu
bir değişkendir. Bunun yanında öğrencilerin yabancı dil kaygıları üzerinde akademik başarı, tutum
ve öğretim kadrosu memnuniyeti anmalı bir yordayıcıdır. Öğrencilerin tutum ve akademik
başarıları artıkça kaygıları da artarken, öğretim kadrosu memnuniyeti öğrencilerin kaygılarını
azaltan bir etken olduğu saptanmıştır. Tüm bu sonuçlar doğrultusunda öneriler oluşturulmuştur.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]