Öykünün imkânsızlığı: Rasim Özdenören’in öykümsüleri
Abstract
Her çağ, kendine uygun yeni edebî türlerin oluşumuna zemin hazırlar. Modern çağın ardından yaşanan hız ve teknoloji çağı da tüketime dayalı bir yaşam algısının benimsenmesine yol açtığı gibi bireylerin tüketim aracılığıyla görünür olmalarına neden olur. Tüketime ilişkin yaşam algısının edebiyata yansıması sözcüklerin daha aza indirgenip öykülerin daha derinlere ve metaforik anlamlara gizlenmesiyle gerçekleşir. İşte bu tür, Batı edebiyatında “short short story” olarak ortaya çıkarken, Türk edebiyatında Ramazan Korkmaz tarafından “küçürek öykü” biçiminde adlandırılmıştır. Bu alanda özellikle Ferit Edgü, türün Türk edebiyatında önemli temsilcilerinden biridir. Ferit Edgü’nün yanı sıra öykü ile uğraşan çağdaş öykücüler de bu türde eserler vermeye başlamışlardır. Türk edebiyatında Mavera dergisi etrafında toplanıp Maveracılar olarak bilinen edebî topluluğun önemli öykücülerinden Rasim Özdenören de bu türe yakın öyküler yazmıştır. Özdenören bu eserleri “öykümsü” olarak adlandırmıştır. Onun öykümsülerinde temel hareket noktası yaşamda imkânsız görünenler üzerinedir. Bu makalede Özdenören’in İmkânsız Öyküler adlı kitabındaki öykülerin izlekleri üzerinde durulacaktır. Every age prepares the conditions necessary for the formation of its own literary trends. The speed and technology following the modern period is associated with consumption. The reflections of this association is realized by the decrease in the number of words and the conceal of stories in a deeper construct. This genre appears as “short short story“ in Western literature, whereas it is named as “küçürek öykü“ by Ramazan Korkmaz in Turkish literature. Ferit Edgü appears as one of the representatives of this genre. In addition to him, authors engaged in short stories have begun to produce works in this genre. One of the important representatives of the group known as “Maveracılar“, gathered around Mavera journal, Rasim özdenören is also an author who produced works close to this genre. He named these stories as “storyish“. His main focus in these storyishes is on those appearing impossible. In this article, we will focus on the themes taking place in İmkansız öyküler, a book by Rasim özdenören.