Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi
Abstract
Bu çalışmada, okullarda işe koşulan sosyal-kültürel etkinliklerin öğrencilerin değer edinimine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla ilköğretim yedinci sınıflarda 276, eğitim fakültesi üçüncü sınıflarda ise 210 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışmada ölçme aracı olarak, öğrenci bilgi formu ve sosyo-kültürel değerler ölçeği kullanılmıştır. Ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Sosyal-Kültürel Değerler Ölçeğinde 50 madde yer almaktadır. Açıklayıcı faktör analizinde ölçeğin sekiz alt ölçekten oluştuğu ve Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy .885; df=1275 Bartlett's Test of Sphericity 13455,325 hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı r.93; alt ölçeklerin güvenirlik katsayısının r.51 ile r.82 arasında değişmektedir. Ölçek, öğrencilerin sosyal-kültürel değerlere ilişkin kazanımları kullanma sıklıkları bu kazanımları edinmelerinde etkin olan sosyal etkileşim alanlarını içerecek şekilde yapılandırılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, aile, okul, medya, arkadaş grubu ve sosyal kültürel etkinlikler ölçüt olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin, cinsiyetlerine, sınıf seviyelerine ve sosyal kültürel etkinliklere katılım düzeylerine göre değer edinimleri analiz edilmiştir. Analizde, SPSS paket program kullanılmıştır. Analiz sonucu değer ediniminde ailenin diğer sosyal etkileşim alanlarından daha etkili olduğu, okullarda işe koşulan sosyo-kültürel etkinliklerin etkisinin çok cılız kaldığı görülmüştür. Araştırmada, ilköğretim ikinci kademede ve eğitim fakültesinde işe koşulan sosyal-kültürel etkinliklerin okullarda işlevsel hale getirilmesi ve rolünün artırılmasına yönelik bazı öneriler getirilmiştir. In this research, the effect of the students' acquisition of social-cultural values at school activities has been analyzed.With this aim the data has been obtained from 276 students at the 7th grade at primary school and 210 students at the faculty of education. Student information pack and scale of social-cultural values have been used in this study. The scale was developed by the researcher.There are 50-items at of social-cultural values scale. By explanatory factor analysis the scale has 8 subscale and Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy .885; df=1275 Bartlett's Test of Sphericity 13455,325 was calculated like this. The Scale's Cronbach Alfa coefficient of consistence is r.93 and subscales's reliability co-efficient changes between r.51 and r.82. Assessment and evaluation instrument aimed at the determining the frequency of using achievements related to values and the institutions effective in the process. The criteria for the assessment has based on family, school, social-cultural activities, friends and the media. The acquisition of values has been analyzed according to students' gender, school level and level of participation in social activities, acquisitions of values. Students' opinions have been analyzed by SPSS package .As a result of the analysis family role by acquisition of values is more important than other social interaction fields and social activities at schools is very low. Some proposals making social-cultural facilities applied in the second stage of primary school and the faculty of education functional have been brought forward.