2005 sosyal bilgiler programındaki alan becerilerinin öğrencilerin öznel algılarına göre kazanılma durumları
Abstract
Bu araştırmada 8. Sınıf öğrencileri tarafından 2005 Sosyal Bilgiler programında 4., 5., 6. ve 7. sınıflarında yer alan alan becerilerinin öğrencilerin öznel algılarına göre kazanılma durumları tespit edilmiştir. Araştırmanın evren ve örneklemini, Kırşehir il merkezinde bulunan seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 8 ortaokulda öğrenim gören158 (% 52,5) kız ve 143 (% 47,5) erkek olmak üzere toplam 301 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre desenlenmiştir. Bu model çerçevesinde, veriler araştırmacı tarafından geliştirilen 60 maddelik ve 5'li likertten oluşan"Alan Becerileri Kazanım Ölçeğinden" elde edilmiştir. Hazırlanan ölçeğin yapılan ön uygulaması sonucu 60 maddenin Cronbach's Alpha değeri. 0,97 olarak hesaplanmıştır. Ölçek 6 demografik değişken ve alan becerilerini içeren 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri yüzde, frekans, t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyonu, Levene's, Welch ve Brown – Forsythe, Post-Hoc Scheffe analizleri ile elde edilmiştir. Araştırmada alan becerilerinin öğrencilerin öznel algılarına göre alt boyutları kazanma durumları, bu durumların öğrencilerin cinsiyetine, annenin ve babanın eğitim durumuna, öğrencilerin 7. Sınıfın sonundaki Sosyal Bilgiler ders not durumuna, derslerde becerilere yönelik etkinlik yapıp yapmadıklarına, etüt merkezine gidip gitmediklerine göre farklılaşıp-farklılaşmadığı ve beceri alt boyutlarının birbiriyle ilişkisi tespit edilmiştir. Mekânı algılama, tarihsel empati, sosyal katılım, değişim ve sürekliliği algılama, zaman ve kronolojiyi algılama, gözlem becerisinde öğrencilerin öznel algıları doğrultusunda her zaman bu beceriye ilişkin durumları yapabilecekleri sonucuna ulaşılmıştır. Mekânı algılama becerisinde kız öğrenciler erkek öğrencilere göre "Ortamda oluşan nesneleri fark edip özelliklerini renk, şekil yönünden" daha iyi ifade edebilirlerken; erkek öğrenciler kız öğrencilere göre basit tabloları daha iyi okuyabilmekteler. Ayrıca etüt merkezine gitme, babanın eğitim durumu ve not ortalaması değişkenine göre de anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Tarihsel empati, Sosyal katılım, Zaman ve kronolojiyi algılama, Değişim ve sürekliliği algılama ve gözlem becerisinde yılsonu ortalamasına göre anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Sosyal katılım becerisinde erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre spor içerikli faaliyetlere daha çok katıldığı, derslerde alan becerilerine yönelik etkinlik yapan öğrenciler eğlence içerikli faaliyetlere daha çok katılıyorken derslerde alan becerilerine yönelik etkinlik yapmayan öğrencilerin insan haklarına ve demokrasiye daha çok saygı duyduğu belirlenmiştir. In this study; the achievement situations of the field skill according to the subjective perception of the students were determined by the 8th grade students at 4th, 5th, 6thand 7thgrades of in 2005 Social Studies Curriculum. Study group of the research consisted of 158 (52.5%) female and 143 (47.5%) male students, 301 students in total, studying in eight secondary schools located in Kırşehir city center that were specified by random sampling method. The research was patterned according to screening model, which is a quantitative research method. Pursuant to this model, data were obtained by a 5 likert Field Skill Gaining Scale with 60 articles, which was developed by the researcher. Afterpre-application of the prepared scale, Cronbach's Alpha value of the 60 articles was calculatedas 0,97. The scale comprised 6 demographic variables and 6 sub-divisions involving field skills. Data of the research were obtained by percent, frequency, t-test, ANOVA, Pearson correlation, Levene's, Welch ve Brown – Forsythe and Post-Hoc Scheffe analyses. In the study, acquiring levels of fields kils by students according to sub-divisions, and differentiation of these levels upon the gender of the students, education levels of mother and father, passing mark of Social Studies course at the end of 7thgrade, skill-aimed courseactivities of students, and attend a training course were determined, as well as there lation ship between skill sub-divisions. It was concluded that, students always can achieve cases regarding spaceperception, historical empathy, social attendance, change and continuity perception, time and chronology perception, observation skills, in accordance with the irsubjective perception. While female students are beter than male students in space perception skill, in terms of "distinguishing objects in the environment and expressing them with respect to colour and shape"; male students can read basic schedu les better than female students. In addition, significant variations have been found according to the variables of attending to training course, education level of father and grade-point average. Significant differences have been seen in the ability of historical empathy, social attendance, perception of time and chronology, perception of change and persistence, and observation compared to year end average. In social attendance skill, it was concluded that male students take part in sports activities more often than female students, students doing activities regarding field skills are more active in entertainment activities whereas students not doing such activities are more respectful for civil rights and democrasy.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vbVkXe1KChYWNElr1MuLZnKmvnKEsanmBLRlmDDF4uK4ZWNaHe4wPb0hQVtjaO0ehttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5554
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]