8.sınıf Fen Bilimleri dersindeki kaynaştırma öğrencileri için portfolyo dosyası hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi: "Mevsimler ve iklim örneği"
Abstract
Portfolyo öğrencilerin yeteneklerini, becerilerini, güçlü ve zayıf yanlarını, öğrenme alanlarıyla ilgili olarak göstermiş olduğu çabayı ve başarı düzeyini yansıtan bilgi topluluğudur. Özel gereksinimi olan öğrencilere öğretmenlerin yardımcı olmasını sağlayan bir kılavuz niteliği taşır. Yurt dışında özel gereksinimi olan kaynaştırma öğrencileriyle fen bilimleri alanında portfolyo kullanımı ile ilgili az sayıda çalışma yapılmıştır. Türkiye'de ise bu konuda yapılan çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle yaptığımız çalışma kaynaştırma öğrencilerinin portfolyo kullanımı ile ilgili Türkiye'de yapılan ilk çalışma olması açısından literatürdeki boşluğu doldurma anlamında önemli katkılar sağlayacaktır. Bu nedenle çalışmamızın amacı sekizinci sınıf fen bilimleri dersindeki kaynaştırma öğrencilerine mevsimler ve iklim çalışma alanında portfolyo hazırlanması, uygulanması ve portfolyo kullanımının öğrencilerin kavramsal anlamasına olan etkisinin incelenmesidir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu sekizinci sınıfta bulunan üç tane tam zamanlı kaynaştırma öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada veri toplamak amacıyla portfolyo dosyası içerisinde yer alan kavram, çizim ve görüşme testleri kullanılmıştır. Testlerde yer alan sorular Milli Eğitim Bakanlığının hazırlamış olduğu müfredat programından yararlanarak özel gereksinimi olan öğrencilerin seviyesine ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) planına uygun olarak oluşturulmuş, beş tane uzmandan görüşler alınarak son şekli verilmiştir. Portfolyo dosyasında uzman görüşleri alınarak hazırlanmış etkinlikler ve bilgi notları ile çalışma grubundaki öğrencilerin hazırladığı çeşitli çalışmalar da (bulmaca, poster, şiir vb.) yer almıştır. Öğrencilere ön testler uygulandıktan sonra "Mevsimler ve İklim" ünitesinin öğretiminde portfolyo uygulamasından yararlanılmış ardından son testler ve on beş gün sonra kalıcılık testleri uygulanmıştır. Kavram, çizim ve görüşme testleri sonuçlarından elde edilen verilerin analizinde Marek'in (1986) sınıflandırmasından (tam anlama, kısmi anlama, alternatif anlama ve yanıt verememe) faydalanılmıştır. Elde edilen sonuçlar sütun grafikleri yardımıyla sunulmuştur. Çalışma sonunda, araştırmacı tarafından geliştirilen portfolyo uygulamasının kaynaştırma öğrencilerinin kavramsal anlamasına ve kalıcılığına olumlu etki yaptığı görülmüştür. Öğrencilerin kavram testine nazaran çizim ve görüşme testlerinde daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Geliştirilen portfolyo dosyası sonraki dönemlerde öğretmenlere kaynaştırma öğrencileri hakkında fikir vermesi ve velilerin çocuklarının gelişimini izlemeleri açısından önemlidir. Kaynaştırma öğrencileriyle portfolyo çalışmaları, fen bilimleri dersinin diğer konularında ve farklı derslerde de kullanılması önerilir. A portfolio is a collection of information that reflects students' abilities, skills, strengths and weaknesses, their efforts in learning areas, and their level of success. It is a guide that enables teachers to help students with special needs. Few studies have been conducted on the use of portfolios in the field of science education with inclusive students with special needs abroad. As far as we know, no study on this subject has been found in Turkey. For this reason, our study will make important contributions in terms of filling the gap in the literature, as it is the first study in Turkey about the portfolio use of inclusive students. Therefore, the aim of our study is to examine the effects of preparing and applying a portfolio in the field of study of seasons and climate on the inclusive students in the eighth grade science course and the effects of using the portfolio on the conceptual understanding of the students. Case study was used in the research. The study group of the research consists of three full-time inclusive students at the eighth grade. Concept, drawing and interview tests in the portfolio file were used to collect data in the research. The questions in the tests were formed in accordance with the level of students with special needs and the Individualized Education Program plan by making use of the curriculum prepared by the Ministry of National Education, and they were finalized by taking the opinions of five experts. The portfolio file includes activities and information notes prepared by taking expert opinions, and various works (puzzle, poster, poem, etc.) prepared by the students in the study group. After the pre-tests were applied to the students, the portfolio application was used in the teaching of the "Seasons and Climate" unit, then the post-tests and fifteen days later the retention tests were applied. In the analysis of the data obtained from the results of the concept, drawing and interview tests, Marek's (1986) classification (full understanding, partial understanding, alternative understanding and inability to respond) was used. Obtained results are presented with the help of column charts. At the end of the study, it was seen that the portfolio application developed by the researcher had a positive effect on the conceptual understanding and permanence of inclusive students. It was determined that students are more successful in drawing and interview tests compared to the concept test. The portfolio file developed is important in terms of giving teachers an idea about the inclusive students in the following periods and for parents to follow the development of their children. It is recommended to use portfolios with inclusive students in other subjects of the science course and in different courses.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkv2rT_8d8h_rcHNvHAkh_PxtftyiJtORgBnpz8CX9Rpihttps://hdl.handle.net/20.500.12513/5589
Collections
- Tez Koleksiyonu [651]