Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Author
Yıldız, RamazanNazenin, Ümit
Özcan, Orhan
Altaş, Murat
Doğan, Akın
Çöl, Hacı
Güney, Gökçe
Özkan, Ümit
Metadata
Show full item recordAbstract
Hâkim kültür karşısındaki farklılıklarından dolayı ötekileştirilen, üzerlerinde kurulmaya çalışılan tahakkümle yeni bir kimliğe büründürülmeye çalışılan, kendi hayatlarını keşfetme ve dönüştürebilme noktasında güçsüz olan, var olan egemenlik ilişkilerine tabi kılınarak suskunlaştırılan yerel bir topluluk olarak Abdalların Eğitim Hakkına Erişimlerinde karşılaştıkları sorunlar bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın, çeşitli özellikleri ile baskın, egemen topluluktan ayrılan grupların üyelerinin eğitim hakkına erişimlerinde, eğitim süreci içinde ve dışında yaşadıklarının anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın veri toplama sürecinde doküman analizi, anket ve görüşme metodları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Abdal topluluğu farklı topluluklarla yeterli düzeyde, aileler arası ve bireysel ilişkiler geliştirememektedir. İçinde yaşadıkları hâkim kültür tarafından; mahalle ve çarşıda, kamusal alanda kurdukları ilişkilerde kendileri, okul ve sınıf ortamında ise öğrenci ve öğretmenler tarafından çocukları, farklı düzeylerde de olsa dışlanma, horlanma gibi ayrımcı ve ötekileştirici davranışlara maruz kalmaktadırlar. Horlama ve dışlama yetişkinlerde genellikle; Abdal denilerek, cahil zannedilerek, kılık ve kıyafetine bakılarak, iş ve gelirine bakılarak, ten renginden kaynaklı yapılmaktadır. Öğrencilere, okul ve sınıf ortamında; alay edilip lakap takma, aynı sıralarda oturmak istememe, okulda bir sorunla karşılaşıldığında öncelikle kendilerinin sorumlu tutulması gibi olumsuz ön yargı ve suçlamalar geliştirilmektedir. Durumdan etkilenen çocuklar arasında okula gitmek istememe, ağlayarak eve gelme, evde hırçınlaşma, içe kapanma, arkadaşlarıyla okulda kavga etme, kendinden ve kimliğinden utanma davranışları gözlenmektedir. The main topic of the study is the problems of Kırşehir Abdals as a local community regarding their acces to education right. This community has been othered because of; their differences in terms of hegemonic culture, weakness on explore and transform of their life, and has been forced to have a new identity by the domination constructed against them. It has been thought that this study will help to understand what kind of problems are living this kind communities which othered from communities have dominant, sovereign culture, regarding acces to right for education. In the study, data were collected by document analysis, interview and questionnaire. According to fndings, Abdals community have not effciently develop interpersonal and interfamilies relations with other communities. The dominant culture they live in, they have been exposed to the exclusive, depreciatory behaviours at the diferent levels. The study have defned the type of the these behaviors in detail related with the school, public space and public services.