Lise öğrencilerinin matematik kaygılarının yordanması
Özet
Bu çalışmada lise öğrencilerinin matematik kaygılarının yordanması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada akademik güdülenme, sosyal destek algısı, cinsiyet, matematik öğretmeniyle ilişki düzeyi, matematik başarısı değişkenlerinin matematik kaygısını doğrudan ve dolaylı olarak ne derece yordadıklarının belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2014/2015 eğitim-öğretim yılında Kırşehir ili merkeze bağlı üç Anadolu lisesi öğrencilerinden, amaçlı örneklem yolu ile seçilen; 275'i kız, 236'sı erkek 511 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri toplanırken Baloğlu (2010) tarafından geliştirilen Matematik Kaygısı Derecelendirme Ölçeği, Yıldırım (2004) tarafından geliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin revizyonu, Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen Akademik Güdülenme Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğrencilerin 2014/2015 eğitim- öğretim yılına ait ilk dönem matematik notları e-okul sisteminden okul idaresince temin edilmiştir. Araştırma sonucu toplanan veriler path analiz yolu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ders başarısının ve cinsiyetin matematik kaygısını yordadığı; matematik öğretmeni ile ilişki düzeyi, algılanan sosyal destek ve akademik güdülenmenin matematik kaygısını yordamadığı bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre algılanan sosyal desteğin matematik öğretmeni ile ilişki düzeyini ve akademik güdülenmeyi yordadığı belirtilmektedir. Matematik öğretmeni ile ilişki düzeyinin ders başarısını anlamlı olarak yordadığı da bulunan sonuçlar arasındadır. Araştırmada matematik öğretmeni ile ilişki düzeyinin, ders başarısı aracılığıyla matematik kaygısını yordadığı da ortaya çıkmıştır. In this study, it is aimed to predict the maths anxiety of high school students. With this purpose, it is targeted to determine to what extent academic motivation, social support perception, gender, the relationship with the maths teacher and maths achievement predict maths anxiety directly and indirectly. The sample of this study consisted of 511 students, 275 females and 236 males, who were selected by purposeful sampling from three Anatolian High School in Kırşehir in the academic year of 2014-2015. Data was gathered by using Maths Anxiety Rating Scale developed by Baloğlu (2010), Scale of Perceived Social Support' revision developed by Yıldırım (2004), Academic Motivation Scale developed by Bozanoğlu (2004) and personal information form prepared by the researcher. The students' 2014-2015 first term Maths grades were collected from e-school system via school administration. Path analysis was used to analyze the data. Findings of this study indicated that maths achievement and gender predicted maths anxiety whereas the relationship with the teacher, perceived social support and academic motivation did not predict maths anxiety. According to the findings of the study, perceived social support predicted the relationship with the maths teacher and academic motivation. Moreover, the relationship with the maths teacher predicted Maths achievement significantly. It was also found that the relationship with the maths teacher predicted maths anxiety with the mediation effect of maths achievement.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEuQorslvakkNZU3pw-PYs3IOh7i3kUiC9G0GNF0xV8-ihttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6310
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]