Okul öncesi eğitimde drama yönteminin toplama ve çıkarma işlemi öğretimine katkısının incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada okul öncesi eğitimde toplama ve çıkarma işlemi kavramlarını kazandırmada drama yönteminin etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Gaziantep ilinin Şehitkamil ve Nizip ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokuluna devam eden 5 yaş grubu çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini oluşturmak için 5 yaş grubu çocuklardan seçkisiz atama yoluyla 16 kız 12 erkek olmak üzere 28 çocuk belirlenmiştir. Daha sonra yine seçkisiz atama ile deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Araştırmanın verilerini toplamak için ''Kişisel Bilgi Formu'' ve Arnas, Gül ve Sığırtmaç (2003) tarafından geliştirilmiş "48-86 Ay Çocuklar İçin Sayı ve İşlem Kavramları Testi" kullanılmıştır. Öncelikle sayı ve işlem kavramları testinin deney ve kontrol grubuna "ön test" uygulanmasından sonra araştırmacı tarafından geliştirilen "Drama Temelli İşlem Kavramları Etkinlikleri Programı" deney grubuna uygulanmıştır. Deney grubunda toplama ve çıkarma işlemi kavramları drama yöntemiyle verilmiş, kontrol grubu ise geleneksel mevcut okul öncesi programına devam etmişlerdir. Program uygulandıktan sonra "48-66 Ay Çocuklar İçin Sayı ve İşlem Kavramları Testi" deney ve kontrol gruplarına son test olarak uygulanmıştır. Araştırma deneysel yöntemle yapılmış olup araştırmada elde edilen veriler SPSS24 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin dağılımın normal dağılım olması sonucu hipotez testleri istatistiksel olarak %95 güven düzeyinde test edilmiş olup ölçeklerden elde edilen puanların 2'li gruplara göre farklarının incelenmesi için bağımsız örneklem t-testi, son test ile ön test puanları arasındaki farkın belirlenmesi için bağımlı örneklem t-testi yapılmıştır. Ayrıca çalışmada 2'den fazla gruplar arasındaki farkların belirlenmesi için tek yönlü ANOVA analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, grupların ön test puanları arasında anlamlı fark olmadığı son test sonuçlarında deney grubu lehine farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubundaki çocukların toplama ve çıkarma işlemi kavramları başarısında kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık bulunmasında deney grubuna uygulanan drama yönteminin anlamlı bir katkısı olduğunu ortaya koymaktadır. Bir başka deyişle drama yönteminin çocukların toplama ve çıkarma işlemi öğretimine önemli bir etkisinin olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Drama Yöntemi, Okul Öncesi Eğitim, Toplama-Çıkarma İşlemi In this study, it was investigated whether the drama method has an effect on gaining the concepts of addition and subtraction in pre-school education. The study group of the research consisted of 5-year-old children attending an independent kindergarten affiliated to the Ministry of National Education in the Şehitkamil and Nizip districts of Gaziantep province in the 2020-2021 academic year. In order to form the sample of the study, 28 children, 16 girls and 12 boys, were determined by random assignment from 5 years old children. Afterwards, experimental and control groups were determined by random assignment.''Personal Information Form" and "Number and Operation Concepts Test for 48-86 Months Children" developed by Arnas, Gül and Sığırtmaç (2003) were used to collect the data of the study. First of all, after the "pretest" of the number and operation concepts test was applied to the experimental and control groups, the "Drama-Based Operational Concepts Activities Program" developed by the researcher was applied to the experimental group. In the experimental group, the concepts of addition and subtraction were given by the drama method, while the control group continued the traditional pre-school program. After the program was implemented, the "Number and Operation Concepts Test" was administered to the experimental and control groups as a post-test The research was carried out with the experimental method and the data obtained in the research were analyzed using the SPSS24 package program. As a result of the normal distribution of the data obtained, the hypothesis tests were statistically tested at the 95% confidence level, and the independent sample t-test was used to examine the differences between the scores obtained from the scales compared to the groups of 2, and the dependent sample t-test was used to determine the difference between the post-test and pre-test scores. -test has been done. In addition, one-way ANOVA analysis was performed to determine the differences between more than 2 groups in the study. As a result of the analysis, it was concluded that there was no significant difference between the pre-test scores of the groups. As a result of the research, a significant difference was found in the success of the children in the experimental group in terms of addition and subtraction compared to the control group. In other words, it has been seen that the drama method has a significant effect on teaching children addition and subtraction. Keywords: Drama Method, Preschool Education, Addition and Subtraction Process
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65RUKppkJuMuXGW89ti5AU0B-TWTPtkMvq0P_R_D6Nsr5https://hdl.handle.net/20.500.12513/6407
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]