Öğretmen adaylarının bireyselleştirilmiş eğitim programına yönelik öz yeterliklerini belirleme ölçeği geliştirme ve uygulama çalışması
Abstract
Bu çalışma öğretmen adaylarının bireyselleştirilmiş eğitim programına yönelik öz yeterliklerini belirleme ölçeğini geliştirmek ve öğretmen adaylarının bireyselleştirilmiş eğitim programına yönelik öz yeterliklerini belirlemek için yapılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini değerlendirmek için sosyal bilimlerde sıkça kullanılan araştırma modelleri içerisinde yer alan tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ilk bölümü 5'li likert türünde bir ölçek geliştirme, ikinci bölümü ise geliştirilen ölçeğin uygulanması sonucunda elde edilen verilerin analizlerini içermektedir. Ölçme aracının geliştirilmesi süreci sırasıyla; kapsam geçerliliği için uzman görüşü alma, açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizini içerecek şekilde üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Pilot çalışma Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesinde özel eğitim dersini alan sınıf eğitimi, fen bilgisi eğitimi, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, sosyal bilgiler eğitimi ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitiminde bulunan 356 öğretmen adayına yapılmıştır. Ölçeğin faktör yapısını ortaya çıkarmak için verilerin analizinde SPSS ve AMOS paket programından yararlanılmıştır. Ölçeğin 36 madde ve 3 alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Bu alt boyutlar, "BEP uygulama ve değerlendirme'', ''BEP hazırlık aşaması'' ve ''BEP bilgi'' olarak adlandırılmıştır. Cronbach Alpha, Guttman Split-Half ve Spearman-Brown testleri yapılarak hesaplanan güvenirlik katsayılarının bütün alt boyutlar için .70'ten büyük olduğu görülmüştür. AMOS programı yardımıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve iyilik uyum endeksleri 3 faktörlü ve 36 maddeden oluşan yapıyı doğrulamıştır. Geliştirilen ölçeğin asıl formu Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ve Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfta öğrenim gören toplam 345 öğretmen adayına uygulanmıştır. Bu uygulama sonucunda elde edilen verilerin analizi SPSS programı ile çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının BEP'e yönelik öz yeterlik belirleme ölçeğinden aldıkları toplam puanları ile üniversitede okumakta oldukları bölümlerin puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. This study was carried out in order to develop the self-efficacy scale of pre-service teachers towards individualized education program and to determine pre-service teachers' self-efficacy towards individualized education program. In order to evaluate the quantitative data of the research, the scanning method, which is among the research models frequently used in social sciences, was used. The first part of the study includes developing a 5-point Likert type scale, and the second part includes the analysis of the data obtained as a result of the application of the developed scale. The development process of the measurement tool, respectively; For content validity, it was carried out in three stages, including taking expert opinion, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The pilot study was carried out to 356 teacher candidates who were in the classroom education, science education, guidance and psychological counseling, social studies education and computer and instructional technologies education in Kırşehir Ahi Evran University Faculty of Education. In order to reveal the factor structure of the scale, SPSS and AMOS package program were used in the analysis of the data. It was determined that the scale consists of 36 items and 3 sub-dimensions. These sub-dimensions are named as "IEP implementation and evaluation", "IEP preparation stage" and "IEP information". It was seen that the reliability coefficients calculated by performing Cronbach Alpha, Guttman Split-Half and Spearman-Brown tests were higher than .70 for all sub dimensions. Confirmatory factor analysis was performed with the help of the AMOS program and well-being fit indices confirmed the 3-factor and 36-item structure. The final form of the developed scale was applied to a total of 345 teacher candidates studying in the last year of Kırşehir Ahi Evran University and Aksaray University Faculty of Education. The analysis of the data obtained as a result of this application was analyzed with the SPSS program. In the study, a statistically significant difference was found between the total scores of the teacher candidates in the self-efficacy determination scale for the IEP and the scores of the departments they study at the university.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs46c6hBHzo_YRdre828imzQ95CYjxOmN13frJ3PU1K0Dhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6511
Collections
- Tez Koleksiyonu [651]