Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin fen öğretimi yeterlik inançları ve karşılaşılan engeller açısından incelenmesi
Abstract
Bilim ve teknolojide ön sıralarda yer almak isteyen ülkeler, bilimsel bilgiyi sorgulayan keşfeden bireylere ihtiyaç duymaktadır. Bu nedenle fen öğretimi ve öğrenimi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada fen ve sınıf öğretmeni adaylarının sorgulama becerilerinin, fen öğretimi yeterlik inançlarının ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminde karşılaşabileceğine inandığı engellerin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu engellerin kaynağının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi kapsamında belirlenmiştir. Bu kapsamda Orta Anadolu Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören toplam 244 fen ve sınıf öğretmeni adayı çalışmaya dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Fen Öğretimi Yeterlik İnancı Ölçeği, Sorgulama Becerileri Ölçeği ve Sorgulamaya Dayalı Fen Öğretiminde Yaşanan Engeller Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Google Forms üzerinden oluşturulan online form üzerinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile özyeterlik inançları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile sorgulamaya dayalı fen öğretiminde yaşanan engellere yönelik inançları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının pedagojik bilgilerine güvendikleri ancak öğretim yönteminin karakteristik yapısından kaynaklı olarak sorgulamaya dayalı fen öğretiminde engeller yaşanabileceğine inandıkları görülmüştür. Sorgulamaya dayalı fen öğretiminde çok fazla konu olması, materyal desteğinin olmaması ve yöntemin çok çaba gerektirmesi gibi endişelerinin de olduğu görülmektedir. Countries wanting to be at the forefront in science and technology need individuals who inquire and discover scientific knowledge. Therefore science teaching and learning are of great importance. This study aims to examine pre-service science and classroom teachers' inquiry skills, science teaching efficacy beliefs, and the challenges they believe that they may encounter in inquiry-based science teaching. Also, it is aimed to determine the sources of these challenges. This quantitative research was carried out using a cross-sectional scanning model. The study group was determined by the simple random sampling method. In this context, a total of 244 pre-service science and classroom teachers studying at the Science and Primary Education Departments of Central Anatolian were included in the study. To collect the data, "The Personal Information Form", "Science Teaching Efficacy Belief" (STEBI) scale, "Inquiry Skills Scale" and "Challenge Experienced In Inquiry-Based Teaching Scale" were used. The data were obtained from the online form created on Google Forms. The data were analyzed via SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program. As a result of this research, a moderate positive correlation was found between pre-service teachers' self-efficacy beliefs and their beliefs about inquiry skills. A negative significant relationship has emerged between pre-service teachers' inquiry skills and their beliefs about the challenges experienced in inquiry-based science teaching. Also, the results of the analysis showed that pre-service teachers had confidence in their pedagogical knowledge. Still, they believed that there might be obstacles in inquiry-based science teaching due to this method's characteristic structure. It is also seen that they have concerns such as too many subjects in inquiry-based science teaching, lack of material support, and the method requiring a lot of effort.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMswYc8tjCzTyukiD58G1E7T1p6VuRnbZv8Cqf8kff30h-https://hdl.handle.net/20.500.12513/6520
Collections
- Tez Koleksiyonu [651]