Robotik uygulamaların aday öğretmenlerin STEM farkındalıkları, fen öğretmeye yönelik öz yeterlikleri ve STEM'e yönelik tutumları üzerine etkileri
Abstract
STEM eğitimi; fen teknoloji, mühendislik ve matematik disiplinlerini birbirinden ayıran geleneksel engelleri ortadan kaldıran bir öğrenme yaklaşımıdır. Özellikle günümüz de STEM eğitiminin bir uygulama alanı olarak robotik kodlama giderek artan bir eğilimle eğitim sürecinin bir parçası haline dönüşmüştür. Bu araştırmada, robotik kodlama eğitiminin öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları, STEM'e yönelik tutumları ve fen öğretimi öz yeterlikleri üzerine etkilerinin incelenmiştir. Araştırmada hem nicel hem de nitel araştıra deseni kapsamında sıralı açıklayıcı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Nicel araştırma kapsamında tek gruplu deneysel desen kullanılırken, nitel boyutta durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sınırlandırılmış evrenini, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 25 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda çalışma grubunu amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik durum örneklemesi kullanılarak deney grubu içinde yer alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında; STEM Farkındalık Ölçeği, Fen Öğretiminde Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği, STEM'e Yönelik Tutum Ölçeği ve Robotik Kodlama Eğitimi Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Nicel veri analizi sürecinde frekans (f), yüzde (%), ortalama (x) ve standart sapma değerleri ile birlikte bağımlı t testi ve MANOVA testi kullanılmıştır. Nicel veri analizi sürecinde ise içerik analizi türlerinden frekans analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar özellikle robotik kodlama eğitiminin öğretmen adaylarının STEM'e yönelik farkındalıkları, STEM tutumları ve yeterlik inançları üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Araştırma kapsamında bağımsız değişken olarak ele alınan cinsiyet, anabilim dalı ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre STEM farkındalık, STEM tutum ve fen öğretimi inanç düzeyleri değişmemektedir. Anahtar Kelimeler: STEM eğitimi, robotik kodlama, öğretmen adayları. STEM education is a learning approach that eliminates traditional obstacles that separate science, engineering and mathematics disciplines. Especially today, robotic coding has become an integral part of the education process with an increasing trend as an application field of STEM education. In this study, the effects of robotic coding education on pre-service teachers' STEM awareness, attitudes towards STEM, and self-efficacy of science education were investigated. In the research, explanatory mixed method pattern was used within the scope of both quantitative and qualitative research designs. While using single group experimental design within the scope of quantitative research, a qualitative case study was used. The universe of the study consists of 25 pre-service teachers studying at Kırşehir Ahi Evran University Faculty of Education, Primary School Teaching and Science Teaching departments. In the qualitative dimension of the study, the study group consists of students who are in the experimental group by using homologous sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. STEM Awareness Scale, Self-Efficacy Belief Scale in Science Education, Attitude Scale for STEM, and Robotic Coding Education Semi-Structured Interview Form were used in this research. In the quantitative data analysis process, frequency (f), percent (%), mean (x ?) and standard deviation values as well as dependent t test and MANOVA test were used. In the quantitative data analysis process, frequency analysis, one of the content analysis types, was used. The results showed that especially robotic coding education was effective on pre-service teachers' awareness of STEM, STEM attitudes and competence beliefs. STEM awareness, STEM attitude and science education belief levels do not change according to gender, department and grade level variables, which are considered as independent variables within the scope of the research. Key words: STEM education, robotic coding, pre-service teachers.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=_F5QEpayDXGqGZlp9XiFtN35pTbLmlVlp7ul-tqbeOvRgsfr7apG-wT6gOrRoC9Yhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6597
Collections
- Tez Koleksiyonu [747]