Uygulamalar ve sorunlar bağlamında Türkiye'de sığınmacı çocukların eğitimi: Kırşehir ve Nevşehir örneği
Özet
Bu çalışma, ülkemizde bulunan sığınmacı çocuklara yönelik eğitim uygulamalarını ve sorunlarını tespit etmek, konuya ilişkin beklenti ve çözüm önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim modelinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Kırşehir ve Nevşehir illeri merkez ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören 27 sığınmacı öğrenci ile bu okullarda görev yapan 28 öğretmen ve 9 okul yöneticisiyle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırma verileri; öğretmen, öğrenci ve okul yöneticilerine yönelik olarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları yoluyla elde edilmiştir. Bu kapsamda, araştırmacı tarafından geliştirilen; Uygulamalar ve Sorunlar Bağlamında Türkiye'de Sığınmacı Çocukların Eğitimi Öğretmen Görüşme Formu, Uygulamalar ve Sorunlar Bağlamında Türkiye'de Sığınmacı Çocukların Eğitimi Öğrenci Görüşme Formu, Uygulamalar ve Sorunlar Bağlamında Türkiye'de Sığınmacı Çocukların Eğitimi Okul Yöneticileri Görüşme Formu kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yoluyla incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; ülkemizde kayıtlı olarak bulunan okul çağındaki sığınmacı çocukların eğitim hakkından yararlandığı ancak eğitim sürecinde önemli sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Bu kapsamda dil, ırk ve inanç farklılığına bağlı gruplaşma, kültürel uyum, okula erişim, aile ilgisizliği, motivasyon eksikliği, derse ilgisizlik, ülkeden ayrı olma ve Türkçe bilmemekten dolayı başarısız olma en belirgin sorunlardır. Öte yandan sığınmacılara yönelik öğretmen eğitimindeki yetersizlikler, bir eğitim politikasının ve programının olmayışı en önemli sorunlar olarak belirlenmiştir. The present study has been carried out in order to determine expectations and suggestions related with topic for refugee children in our country. Research data that was carried out in phenomenology model from qualitative research methods were obtained from 28 teachers and 9 school administrators with 27 refugee students in these schools studying in secondary schools in 2014-2015 academic year in Kırşehir and Nevşehir province. The research data were acquired via semi-structured interview forms prepared for teachers, students and school administrators. Within this framework, Teacher Interview Form on the Education of Refugee Children in Turkey in the Context of Applications and Issues, Student Interview Form on the Education of Refugee Children in Turkey in the Context of Applications and Issues, School Administrators İnterview Form on the Education of Refugee Children in Turkey in the Context of Applications and Issues were developed by researcher. The collected data were examined and interpreted via descriptive analysis. Following the research; it was determined that the school age refugee children recorded in our country benefit from the right of education but that there are important issues in the education process. In this context, language, race and religious groupings depending on the differences, cultural adjustment, access to schools, families' disinterest, lack of motivation, lack of interest to lessons, being away from home and lack of Turkish language are the most obvious issues of failure. Deficiencies in teacher training for refugees, on the other hand, the absence of a training policy and programs have been identified as the most important issues.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1orFjYHHP-5F-LRIdyn1H2TLkCNnP1T1yJI3JtAfFJdGthttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6854
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]