İkinci El Ürün Alım-Satım Süreçlerinde Pazarlama Karmasının İncelenmesi: E-Ticaret Platformları Üzerine Bir Çalışma
Künye
Sağıroğlu, Esra, İkinci El Ürün Alım-Satım Süreçlerinde Pazarlama Karmasının İncelenmesi: E-Ticaret Platformları Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Özet
İkinci el tüketimi gün be gün artış gösteren ve günümüz de oldukça popüler hale gelmiş ve
tüketiciler tarafından daha çok satın alınmaya başlamıştır. Özellikle zaman tasarrufu ve kolay
erişilebilirlik açısından çoğu dijital tüketici elektronik ticaret platformları üzerinden ikinci el
alışverişi yapmayı tercih etmektedir. Bu kapsam da araştırmanın amacı Türkiye’de elektronik ticaret
platformları üzerinde ikinci el alım -satım sürecinde pazarlama karmasını incelemektedir. İlk
başlarda ikinci el ürünler fiziki mağazalardan alım-satım yapılırken, teknolojinin gelişmesi ile ve
internetin hayatımıza girmesiyle ikinci el ürünler elektronik ticaret platformları üzerinden alınmaya
ve satılmaya başlanmıştır. Tüketicilerin kullanmadıkları veya kullanmak istemedikleri ürünleri
platformlar üzerinden tüketicilere satması ya da tüketicilerin ihtiyacı olan ikinci el ürünleri satın
almak için elektronik ticaret platformların önemi artmıştır. Yeni bir sektör olarak görülen ikinci el
platformları kullanıcıları ve pazarlama karması unsurları üzerinde gerçekleştirilecek bu araştırmanın
konusu ile ilgili literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu amaçla araştırma kapsamında
örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak ikinci el satan elektronik ticaret
platformları ve pazarlama karması unsurları açısından betimsel ve ilişkisel analizler yapılmıştır ve
verilerin görselleştirilmesinde frekans grafikleri ve kod haritaları kullanılmıştır.Ayrıca araştırma
sürecinde hazırlanan görüşme soruları yüz yüze 20 katılımcı ile elektronik ticaret platformları
üzerinden ikinci el alım-satım yapan tüketicilerden veriler toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre
kullanılan platformlarda ürün hakkında ürünün yeterli bilgisi, ürün fiyat aralığı ve ürünün görselliği
için gerekli fotoğraflar gibi özelliklerin katılımcıların kullandığı platformlarda mevcut olarak
bulunduğu tespit edilmiştir. Kullanılan platformlarda yüklenilen ürünlerin kullanım durumlarına göre
her ürün satıcısına değişkenlik göstermektedir. İkinci el platformlarında satın alınan ürünlerin
ödemesinin nasıl ne şekilde sağlanacağı bilgisinin tüketicilere bilgi verilmesi önemlidir. Kargolama,
teslimat ise tüketiciler için önemli olan diğer unsurdur. Tüketiciler satın almış olduğu ürünleri ne
zaman, nasıl ve ne şekilde kendilerine ulaştırılacağını bilmek isterler. Dolayısıyla ürünlerin açıklama
kısmına bu unsur ile ilgili detaylı bilgi açık olarak ifade edilmelidir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]