Öğretmenlerin Ve Öğretmen Adaylarının Öğretme Stillerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Özet
Bu çalışma, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının öğretme stillerinin karşılaştırmalı analizini amaçlamaktadır. Betimsel tarama modellerinden ilişkisel tarama yönteminin kullanıldığı çalışmanın örneklem grubu, seçkisiz olarak belirlenen, Ahi Evran Üniversitesinde 2016-2017 güz döneminde Eğitim Fakültesi ve Pedagojik Formasyon Eğitim Programına kayıtlı toplam 300 öğretmen adayı ile Kırşehir merkez ve köylerinde görevli 139 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Grasha (1994) tarafından geliştirilen, dil geçerliği Sarıtaş ve Süral (2010) tarafından yapılan "Öğretme Stili Envanteri" aracılığı ile toplanmıştır. Söz konusu ölçeğin iç tutarlık katsayısı 0,88 olarak bulunmuştur. İlgili ölçek beş boyuttan oluşmakta ve her boyutta sekizer tane olmak üzere toplam 40 madde yer almaktadır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının uzman, resmî, model, kolaylaştırıcı ve katılımcı öğretme stillerinden hangisini tercih ettiklerinin araştırıldığı çalışmada, öğretmen adaylarının daha çok kolaylaştırıcı ve model öğretme stilini tercih ederken öğretmenlerin daha çok uzman ve resmî öğretme stilini benimsedikleri, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre daha çok uzman öğretme stilini ve formasyon programına kayıtlı öğretmen adaylarının Eğitim Fakültesinde okuyanlara göre daha çok model ve kolaylaştırıcı öğretme stilini tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır In this study, it was aimed to analyze teaching styles of teachers and prospective teachers comparatively. In this research, relational survey model which aims to define changes and degrees among two or more variables was conducted. The sample of the study, based on maximum variety principle, was composed of randomly chosen 300 fourth grade students from Ahi Evran University, Faculty of Education and Pedagogical Education Program in the 20016-2017 fall term. In addition to prospective ones, 139 teachers who work at schools in Kırşehir were taken in the study group as well. The data of the study were gathered by Teaching Styles Inventory, developed by Grasha (1994), language validity was done by Sarıtaş and Sürak (2010), Cronbach Alpha Coefficient of which was found as 0, 88. The scale consists of five dimensions and 8 items. It includes 40 questions that determine teaching styles (expert, formal, model facilitator or delegator) of teachers and prospective ones. At the end of the study, it was concluded that prospective teachers mostly preferred facilitator and model teaching styles while teachers took over expert and formal styles. Male teachers preferred expert teaching style comparatively more than female ones. To the findings, prospective teachers from Pedagogical Formation Program preferred model and facilitator teaching styles comparing to the prospective teachers from Faculty of Education
Kaynak
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
17Sayı
2Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpReU1EUTFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12513/1093