Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının İncelenmesi: Kırşehir İli Örneği
Özet
Öğrenmenin en yoğun olduğu okul öncesi dönem, yaşamın ilk yıllarındaki çocukları kapsar, temel alışkanlıklar kazandırılır, bilişsel yetenekler hızlı geliştirilip biçimlendirirler. Bu dönemdeki çocuklar içine doğdukları fiziksel çevrelerini ne seçebilirler nede oluşturabilirler. Okul öncesi eğitim kurumlarının çocukların eğitim gereksinimlerini karşılayabilecek nitelikte olması beklenir. Çocuğun gelişimine uygun olarak tasarlanmış ve düzenlenmiş ortamlarda gerçekleştirilebilecek eğitim, okul öncesi eğitimin kalitesini artırmaktadır. Eğitim ortamları, personel, fiziksel mekân, donanım, öğrenme materyalleri, gerekli düzenlemeler gibi öğelerden oluşan özel bir yapıdır. Bu yapının boyutlarından olan fiziksel ortamın eğitime ilişkin anlamı, eğitim etkinlikleri için ayrılan mekânın özellikleridir. Fiziksel koşullar, okul binalarının iç ve dış çevrelerinin özelliklerini kapsar. Bu çalışmanın amacı, Kırşehir il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı yedi bağımsız anaokulunun fiziksel koşullarının standartlara ne ölçüde uygun olduğunu belirlemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve görüşme, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu yöntem, bu çalışmanın amacına uygun düşmektedir. Bu çalışmada, araştırmacı tarafından ilgili literatür ve MEB mevzuatları taranarak hazırlanan gözlem formu kullanılmıştır. Gözlemlenen fiziksel koşulların özellikleri ilgili mevzuatla ve literatür bilgileriyle karşılaştırılarak değerlendirilmiş derecelendirme ölçekleri kullanılarak sayıya dönüştürülmüştür. Çalışma verileri için araştırmacı, bizzat anaokullarının ziyaret etmiştir. Bu ziyarette kurumların iç ve dış mekânları hem gözlemlenmiş hem de idarecilerle görüşülmüştür. Gözlem ve görüşme notları, araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formuna kaydedilmiştir. Gözlem formlarının doldurulmasında da incelenen okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel koşullarına uygun olarak üç özelliğineodaklanılmıştır. Araştırmanın sonunda, incelenen okul öncesi eğittim kurumlarının fiziksel koşullarının belirlenen ölçütlere yakın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The preschool period, where the learning is most intense, includes children in their first years of life. Basic habits are acquired in this period, cognitive skills are developed and shaped quickly. In this period, children can neither choose nor create the physical environment they are born into. It is expected that pre-school education institutions will be able to meet the educational needs of children. Education, which can be carried out in environments designed and arranged in accordance with the development of the child, increases the quality of pre-school education. Training environment is a special structure consisting of elements such as staff, physical space, equipment, learning materials, and necessary arrangements. The educational meaning of the physical environment from the dimensions of this work is the characteristics of the space reserved for educational activities. The aim of this study is to understand how the physical characteristics of the seven independent kindergartens centered in Kırşehir province comply with the Ministry of National Education regulations and scientific criteria. The working group constitutes all seven independent pre-schools located in the city center of Kırşehir. Observation and interview from qualitative research methods were used in the study as data collection tools. The observation form was prepared by the researcher by reviewing the literature and examining the MEB legislation. Observation and interview notes were recorded on this form. The characteristics of the observed physical conditions were evaluated by comparing them with the relevant legislation and literature. Converted to numbers using rating scales. Three features have been focused on filling out the observation forms. In the study, the observation form, which is one of the qualitative research methods, is used. The obtained data were recorded in a structured observation form. At the end of the study, it was concluded that the physical conditions of the preschool education institutions examined were close to the specified criteria
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
12Sayı
28Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpnd09EZzBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12513/1113